Samferdselsdepartementet lyste i går ut en ny konkurranse om drift av regionale flyruter i Nord-Norge som skal gjelde fra 2017 til 2022.
I den forbindelse har departementet lansert en liste over såkalte FOT-ruter, som er flyruter der staten kjøper flytjenester for å kunne bidra til et flytilbud der det ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt å drive.
Men lista er det langt fra alle som er fornøyde med. Blant annet er Ofoten-miljøet i harnisk over at det tilsynelatende er slutt på subsidierte flyruter fra Narvik til Bodø.
- Les også:
- Les også:
Mener tilbudet svekkes
– Dette er altså helt uakseptabelt. Det er rett og slett ikke holdbart at vi i Narvik skal ha et fotrutetilbud der fylkeshovedstaden ikke inngår, sier ordfører i Narvik, Rune Edvardsen.
Han hevder det er imot de lovnadene de ble gitt da flyplassen i Narvik ble vedtatt nedlagt.
– Da vi i Narvik gikk med på legge ned flyplassen, ble vi lovet at tilbudet fra flyplassen i Evenes skulle bli mye bedre.
– Men hvorfor skal folk i Narvik ha mer rett på billige flybilletter når dere har et godt flytilbud?
– Vi er helt avhengige av et godt rutetilbud. Det tar seks timer å kjøre bil fra Narvik til Bodø. Jeg tror ikke de som har bestemt dette vet hvilke avstander som finnes i Nord-Norge.
– Seiler sin egen sjø
Heller ikke Stokmarknes lufthavn Skagen i Vesterålen er med på lista, til tross for at et samlet fylkesting har bedt om at flyplassen må inn på FOT-rutenettet.
– Dette betyr at Nordfylket må seile sin egen sjø, og er utelukket fra det offentlige kollektivflytilbudet i eget fylke. Etter innføringen av flyseteavgiften betyr dette at innbyggeren i denne regionen får enda dyrere flyreiser, sier leder for Nordland Arbeiderparti, Bjørnar Skjæran.
Statssekretær: – Misforstår
Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet, avviser kritikken.
– Tilskuddet som staten gir til enkelte flyruter er for å opprettholde flytilbud der det ikke er grunnlag for kommersiell drift. Fra Evenes er det allerede et kommersielt tilbud og da er det ingen grunn til at vi skal gå inn med offentlige midler og støtte opp den ruta. Når det gjelder Stokmarknes var det den forrige regjeringen som kuttet tilskuddet i 2006.
Han viser til at FOT-rutetilbudet ikke skal sørge for billige flybilletter, men sikre et flytilbud der flyselskap ikke ville tjent penger på å fly.
– Det har vi heller ikke myndighet til med dagens lovhjemmel.