Liker du å ha mange ballonger i lufta?
Er du en «gjennomføringsstjerne med øye for bærekraft»?
Eller er du en «proaktiv problemknuser»?
Da er du midt i blinken for energiselskapet Bodø Energi.
I hvert fall om vi skal tro stillingsutlysningen firmaet har lagt ut på Finn.
Jobbannonsen har vekket oppsikt, blant eksperter på både rekruttering og arbeidslivsforskning.
For hvem er egentlig en proaktiv problemknuser med ballonger i lufta som også er en gjennomføringsstjerne med øye for bærekraft?
- Hvordan lage en god stillingsannonse? Se tips lenger ned i saken.
– Gjennomføringsstjerner finnes ikke
NRK har bedt flere eksperter på området om å vurdere ordlyden i stillingsannonsen.
– Bodø Energi skal ha honnør for at de har jobbet med denne stillingsannonsen. Det er langt bedre enn den sedvanlige klipp-og-lim-annonsen man så ofte ellers ser.
Det sier HR-ekspert og hodejeger Hans Petter Stub i byrået Whyidentify, som har stillingsannonser som et av sine spesialfelt.
Samtidig er det flere ting med annonsen han reagerer på.
– Det finnes ingen «gjennomføringsstjerner». Jeg har i alle fall aldri hørt om vinneren i NM i gjennomføringsevne eller sett noen gjennomføringsstjerner pryde forsiden på Se og Hør, sier Stub.
Og legger til:
– Kanskje noen synes det er litt artig at de bruker begrepet, men for meg blir det like tåpelig som digital ninja eller digital rockestjerne.
Stub sier han har merket seg at personenen energiselskapet skal ansette må ha mange andre egenskaper også.
– Jeg lurer på om dette multitalentet finnes, sier Stub.
Og ramser opp:
– Personen skal være en god og erfaren leder og samtidig være en utrolig dyktig administrator. Videre være en kløpper innen bærekraft, dugelig dyktig som prosjektleder, ha en imponerende besluttsomhet og høy arbeidskapasitet, ha juridisk kompetanse, være god nok på IT til å fungere som brukerstøtte, kunne gjennomføre forbedringsprosesser og være kyndig nok til å ta en og annen økonomioppgave.
Samtidig trenger ikke denne personen særlig med utdanning, legger han til.
– Det henger ikke på greip. Hvorfor ikke legge til to OL-gull, erfaring fra månelandinger og syv års erfaring fra ChatGPT mens de er i gang med å drømme seg bort?
- Hvor mange søkte på jobben i Bodø Energi? Les svaret fra strømselskapet lenger ned i saken.
– Kan bli kostbart
Førsteamanuensis Ole Iversen ved Handelshøyskolen BI har doktorgrad i ledelse. Han forteller at kampen for de beste hodene strammes til.
For å lykkes er det viktig å unngå de verste fallgruvene.
– Det er viktig at en annonse gir en realistisk beskrivelse av hva innholdet i stillingen er.
Å skape et vagt eller urealistisk bilde av hva jobben inneholder, gjør at man risikerer å få mange søkere som ikke er kvalifiserte, ifølge Iversen og viser til forskning på feltet.
– Dersom det viser seg at jobben er annerledes enn jobbsøkeren har forestilt seg, øker sjansen for at man slutter veldig fort. Høy turnover i en bedrift er ganske kostbart.
Maskuline og feminine ord
Forskning viser at ordlyden i en stillingsannonse påvirker hvem som søker på stillingen, forteller Iversen.
– Har du mange maskuline ord, som «strategisk gjennomføringsevne» og «resultatorientert» får du flere mannlige søkere. Bruker du typisk feminine ord, som «gode kommunikasjonsevner», «fleksibel» og «relasjonsorientert», får du flere kvinnelige søkere.
Når man bruker slike formuleringer er det en større sjanse for det jeg kaller for ubevisst kjønnsdiskriminering, sier Iversen.
– Jeg tror ikke man er klar over det. Man tror at en strategisk eller resultatorientert gjennomfører er en god leder. Forskningen viser jo noe annet, at det er de mer feminine egenskapene som kjennetegner de gode lederne.
Forskjeller i privat og offentlig sektor
Iversen sier det er to retninger innen stillingsannonser.
– I offentlig sektor er kravene som etterspørres veldig tydelige. Kvalifikasjonskravene som er listet opp i annonsen, blir som et slags juridisk bindende dokument. Her er pålagt å ansette den best kvalifiserte, som tilfredsstiller de kravene best.
– Så har du historiefortellingen, som vi ser her. At man forteller en historie som vil få en arbeidssøker til å tenke at dette er en reise jeg har lyst til å være med på.
Iversen forteller at annonser med fengende overskrift, gjerne med et spørsmål har blitt stadig mer vanlig.
– Årsaken til at stillingsannonsene har fått mer preg av reklameannonser er at disse annonsene får flere klikk.
– Unngå floskler og selvfølgeligheter
Eirik Haaland er hodejeger og partner i rekrutteringsbyrået Headvisor.
Han sier at den vanligste feilen mange selskaper gjør er at de pynter seg med ord.
– Det er svært vanlig å gå i fellen med å bruke intetsigende klisjeer. Min erfaring er at floskler og selvfølgeligheter både kan være frustrerende og forvirrende for en jobbsøker, og det kan være vanskelig å oppfatte hva selskapet egentlig er ute etter.
Haaland har flere synspunkter på Bodø Energi-annonsen. Han tror den vil få mange søkere.
– Det finnes nok svært mange som kan fylle en slik stilling, og jeg tror nok også at annonsen med sitt vage budskap kan skaffe selskapet mange søkere.
Men, det å skaffe mange søkere er sjelden en gevinst i seg selv, snarere tvert imot, mener han.
– Det bedriften bør være ute etter er et godt antall søkere med riktig kompetanse og motivasjon. Med en annonse der budskapet i beste fall er noe uklart, så tror jeg selskapet skal ha greit med flaks om de får inn noen som faktisk passer til stillingen. For hva er egentlig kravet til denne stillingen?
Bodø Energi: Ansatte person som søkte på jobben
NRK har stilt Bodø Energi flere spørsmål om stillingen.
Energiselskapet har ikke svart på spørsmålene, men Per Kristian Husøy, som er leder for digitalisering og innsikt i selskapet skriver følgende i en e-post:
– Vi registrerer at hodejeger ikke liker utlysningsteksten. På tross av det har vi mottatt over 20 søknader, og over halvparten var fra kvinner. Vi har ansatt en kvinne i stillingen. Utover det har vi ingen kommentarer.