Hopp til innhold

Krever tiltak mot skyhøye dieselpriser: – Kan ikke aksepteres

Krigen i Ukraina har ført til at anleggsdiesel er blitt over 80 prosent dyrere. Nå krever entreprenørene en statlig støtteordning for å hindre konkurser.

Vidar Langås Bendiksen driver bygg- og anleggsselskapet Bendriksen Entreprenør.

BEKYMRET FOR FREMTIDEN: Vidar Langås Bendiksen driver bygg- og anleggsselskapet Bendiksen Entreprenør. Selskapet har 40 ansatte.

Foto: Ole Christian Olsen / NRK

Byggeprosjekt over hele Norge er avhengig av dem.

Graverne.

Gravemaskiner på Hjerkinn.
De sprenger bort fjellknauser.
Henningsvær
Flytter stein og baner vei.
Gravemaskin i Oslo, anleggsarbeid
Bidrar til grunnmuren som alt hviler på.

Uten dem som graver, vil mange av Norges byggeprosjekter stanse opp.

– Det bygges ikke et hus uten at noen har gravd tomten. Det bygges ikke skoler og barnehager, det bygges ingenting.

Gøran Kimsås er distriktssjef i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) i Nordland.

Nå kommer han med et tydelig varsku:

– Jeg tror vi kan regne med å se mange konkurser fremover.

Krisestemning

Krigen i Ukraina har ført til at prisen på en rekke varer og tjenester i hele verden har økt, også i vårt land.

– Nå er det virkelig krisestemning. Vi har aldri opplevd noe lignende.

Prisen på armeringsstål, dynamitt, betong, og andre råvarer, går rett i været.

Men det er én ting som bekymrer han mest av alt:

– Det er i hovedsakelig dieselprisene og anleggsdiesel, farget diesel. Den har økt over 80 prosent i pris sammenlignet med fjoråret.

Gøran Kimsaas, distriktssjef i Maskinentreprenørenes Forbund i Nordland (MEF).

Gøran Kimsaas er distriktssjef i Maskinentreprenørenes Forbund i Nordland (MEF).

Foto: MEF

Og prisene ser ut til å fortsette å øke.

– Spesielt de som er på faste kontrakter, som er skrevet for lenge siden, taper penger. De jobber egentlig gratis, hevder Kimsås.

Han forteller at mange medlemsbedrifter ser mørkt på situasjonen de nå er havnet i.

– Det er lite jobber. Mange offentlige prosjekter holdes igjen fordi de skjønner at prisen kommer til å bli dyrere enn antatt.

Les også Rekordhøye strøm- og bensinpriser

Bensinpris 5. mars 2022

Frykter konkursras

Vidar Langås Bendiksen driver bygg- og anleggsselskapet Bendiksen Entreprenør. Selskapet har 40 ansatte.

Han understreker at han snakker på vegne av mange når han sier at situasjonen som skapes av de høye dieselprisene, er kritisk.

– Prisnivået kan ikke aksepteres. Rett og slett, sier han til NRK.

Det siste året har hans bedrift registrert en økning i pris på 81 prosent. Med sine 40 ansatte drifter de mange forskjellige maskiner som er avhengig av drivstoff.

Graving i Sandviken

Både pandemien og krigen i Ukraina stor innvirkning på prisøkningen for drivstoff og materialer.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

– Det blir voldsomme kostnader når du har en stor maskinpark.

Bendiksen Entreprenører har de siste årene levert gode resultater. Til tross for det lar lederen seg bekymre for fremtiden.

– Det er ikke alle som har like god likviditet. Det er mange som jobber på kontrakter der prisene er et år gamle. Det tærer på.

– Kan dette føre til konkurser i bransjen?

– Jeg frykter vi vil se et ras av konkurser. Det vil føre til langt høyere arbeidsledighet blant vanlige folk.

– Er vi tjent med det? spør Bendiksen.

Vidar Langås Bendiksen driver bygg- og anleggsselskapet Bendriksen Entreprenør.

Prisen på anleggsdiesel er gått opp med over 80 prosent i løpet av det siste året.

Foto: Ole Christian Olsen / NRK

Få oppdrag

Brønnøysundregistrene bekrefter at det er mange bedrifter som sliter. I første kvartal ble 938 konkurser åpnet – en økning på 12 prosent sammenlignet med i fjor.

Den største økningen var i Nordland – hvor det var hele 60 prosent flere konkurser.

Bendiksen sier det også er mange anbudsgivere som nå virker å være avventende. Som igjen påvirker selskapene i bransjen.

– Jeg synes det er påfallende få prosjekt som er ute på anbud. Både i det private og i det offentlige. Oppgang i pris på drivstoff, stål, armering, isolasjon og materiale gjør at det sier seg selv, det blir for kostbart.

Les også Listhaug har kjøpt seg sportsbil – No vil ho kutte avgiftene på drivstoff

Listhaug har kjøpt bil

– Da velger flere å stå på sidelinjen.

Nå krever Bendiksen at det gjøres noe for å holde hjulene i gang for bedrifter med dårlig likviditet.

– Prisen må ned. Drastisk. Dette handler om arbeidsplassene til det regjeringen selv kaller vanlige folk. Dette er folk med vanlige lønninger, men som har kostnader som overhodet ikke er vanlig.

– Det må en kompensasjonsordning på plass.

Les også Er det krise, blar staten opp. Men nå er det ikke krise

Pressekonferanse om satsing på havvind
Oslo 20220209. Statsminister Jonas Gahr Støre, finansminister Trygve Slagsvold Vedum, olje- og energiminister Marte Mjøs Persen og næringsminister Jan Christian Vestre legger frem regjeringens satsing på havvind. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Kan føre til rentehopp

Statssekretær Erlend Grimstad (Sp) i Finansdepartementet skriver i en e-post til NRK at de tar de høye drivstoffprisene på det største alvor.

– Krigen i Ukraina rammer først og fremst folket som bor der, men påvirker også råvareprisene i Europa. Dette har gjort at selv om avgiftsnivået er uendret, så har drivstoffprisene i Norge økt.

Erlend Grimstad

Statssekretær Erlend Grimstad (Sp) i Finansdepartementet.

Foto: Senterpartiet

Departementet har hatt møter med næringen for å motta innspill. Men har ikke landet på noen konkrete tiltak.

– Vi ser at de høye prisene har økt kostnadene for vanlige folk og bedrifter i hele landet. Dersom det høye prisnivået tiltar må vi vurdere konkrete og målrettede virkemidler.

Å senke drivstoffprisene kan ifølge departementet presse renta opp i en tid det går bra med norsk økonomi. Noe som er årsaken til at Finansdepartementet ikke har satt i gang tiltak.

– Vi er nå inne i en økonomisk høykonjunktur, med rekordlav ledighet. For å unngå at presset i økonomien fører til økt rente må regjeringen holde igjen på pengebruken.

– Flere renteøkninger enn det Norges Bank allerede har varslet, vil føre til høyere kostnader for folk og bedrifter enn økningen i drivstoffprisene.