- I Ulsteinkonsernet legger vi stor vekt på å løsrive oss fra tradisjonelle løsninger og konvensjoner. Samtidig har vi gjort en grundig erkjennelse av at skipsbyggingserfaring bygd opp gjennom generasjoner er svært viktig å ta med seg, sier visekonsernsjef Tore Ulstein.
- Da er det en ekstra fjør i hatten for designteamet i Ulstein Design AS at leserne av Teknisk Ukeblad har kåret skrogformen ULSTEIN X-BOW til Årets Ingeniørbragd 2005, sier Ulstein.
Fra presentasjonen av baugen i april. Bak modellen står adm.dir. Jostein Sætrenes i Bourbon Offshore Norway (nederst), adm.dir. Jogeir Romestrand, Odim ASA, og adm.dir. Tore Ulstein ved Ulstein Verft/Ulstein Design. (Foto: Kjell Herskedal/Scanpix)
Årets ingeniørbragd skal representere en god ingeniørmessig løsning på et teknologisk eller samfunnsmessig problem og ha lokal, nasjonal eller internasjonal betydning for samfunnet.
Målet med dette er å komme opp med en god idé som har kommersiell levedyktighet eller samfunnsøkonomisk betydning og være utført eller sluttført i perioden 2004-2005.
ULSTEIN X-BOW blir av nominasjonskomiteen trukket fram som en ny skrogform som gir økt komfort og sikkerhet, lavere drivstofforbruk og høyere fart.
- Skrogmessig er et fartøy med ULSTEIN X-BOW helt ulikt et tradisjonelt fartøy. Baugen er lent bakover, og skroget er hevet betydelig, samtidig som en tillater neddykking, forklarer seniordesigner hydrodynamikk Øyvind Gjerde Kamsvåg i Ulstein Design.
- Det er kjempepositivt å få en utmerkelse som dette og en anerkjennelse av det arbeidet designteamet har gjort. Med dette har vi vist at det går an å skape spennende konsepter også i Ulsteinvik, sier designsjef Håvard Stave.
Prisen for Årets Ingeniørbragd 2005 deles ut på Kursdagene ved NTNU i Trondheim 3. januar 2006.