Forbrukerrådet har den siste tiden fått mange henvendelser fra folk som har fått en ukjent regning i posten fra en chat- eller pornotjeneste. Nå gir Forbrukerrådet råd og veiledning, slik at ikke noen skal la seg presse til å betale for å få saken ut av verden.
– De som krever pengene sitter gjerne i utlandet, men inkassobyrået er norsk, sier Roger Helde, regiondirektør ved Forbrukerrådet Midt-Norge.
Forbrukerrådet ønsker ikke å gå ut med tall på slike henvendelser, men oppgir at problemet har vært økende.
- Les også:
- Les også:
– Ta direkte kontakt
Forbrukerrådet oppfordrer nå mottakerne av falske krav om å ta direkte kontakt med inkassobyråene. Og det må helst skje skriftlig.
- Les også:
- Les også:
– Får du en regning du ikke kjenner til, eller er uenig i, så meld fra til inkassobyrået skriftlig. Du kan i tillegg skrive til den som skal ha pengene, men det er nok å klage til inkassobyrået. En e-post holder lenge, da har du bevis for at du har klagd, sier Roger Helde.
Det er den som selger en tjeneste som må bevise at du har kjøpt den. De har også ansvaret for at du er gammel nok til å kjøpe tjenesten. Selger de et abonnement skal de også opplyse om angreretten, og sende med angrerettsskjema. Gjør de ikke det vil angreretten bli forlenget, opplyser Forbrukerrådet.
- Les også:
- Les også:
– Bli ikke skremt
Ifølge norsk lov kan en sak ikke gå til inkasso så lenge der foreligger en klage på kravet. Den man skylder penger må i så fall gå til retten. Første instans i en slik sak er Forliksrådet.
– Ikke la deg skremme om du blir truet med at saken vil gå til Forliksrådet. Du vil få et brev fra Forliksrådet med mulighet til å forklare deg, og beskjed om når og hvor du skal møte opp, sier Helde.