NRK Meny
Normal

Skiftende fartsgrense ved skolevei

På Ellingsøy i Ålesund skal skoleveien sikres ved å justere fartsgrensen i tidsrommet barna ferdes langs veien.

Busstopp i 80-sona på Ellingsøya

Foreldrene på Ellingsøya fortviler over at barna må krysse veien i 80-sona for å komme til skolebussen. Busstoppet mangler busskur og belysning.

Foto: Markus Plementas / NRK

Foreldrene på Ellingsøya i Ålesund har lenge kjempet for å senke fartsgrensene på øya. Med unntak av en strekning med 60-sone, finnes det bare 80-soner.

Følger barna

At barna må gå langs veier med 80-soner for å komme til skolebussen, provoserer småbarnsmoren Margareth Vikenes.

– Jeg tør faktisk ikke å la datteren min stå og vente på skolebussen alene. Her er det en busslomme uten lys og busskur rett ved en 80-sone, sier Vikenes som venter sammen med datteren hver dag.

Hun forteller om biler som kjører i langt over 80 kilometer i timen, farlige kryss og at løsningen for mange foreldre har blitt å kjøre barna til skolen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Margareth Vikenes

– Mange steder på øya må barna krysse veien i 80-sonen for å komme seg på skolebussen, sier Margareth Vikenes.

Foto: Markus Plementas / NRK

Fra 80- til 60-sone

Svein Atle Roseth, KrF

Leder i trafikksikkerhetsutvalget i fylket, Svein Atle Roseth, lover at forholdene skal bli bedre på Ellingsøya.

Foto: Øyvind Johan Heggstad / NRK

Vikenes og andre småbarnsforeldre gikk for noen år siden sammen med næringslivet, skoler og lokale politikere om et felles mål: å senke fartsgrensen fra 80 kilometer i timen til 60 kilometer i timen over hele øya.

Men de nådde ikke frem, ikke før nå. Fylkeskommunen lover å sørge for at det skal bli tryggere forhold for ungene på Ellingsøya. Det skal innføres nedsatt fartsgrense på deler av øya i tillegg til lavere fartsgrense morgen og ettermiddag.

– Vi vil innføre fleksible fartsskilt. Det vil si at skiltene viser 60, eller eventuelt lavere, i tiden rundt skolestart og ved slutten av skoledagen, forklarer Svein Atle Roseth, fylkesvaraordfører og leder i trafikksikkerhetsutvalget i fylket.

Tryggere

Tiltakene settes trolig i verk tidlig i høst, og det kan endre situasjonen for Vikenes og de andre foreldrene.

– Hver ettermiddag kjører jeg fra jobb slik jeg rekker og treffe datteren min på busstoppet for å få loset henne trygt over veien, sier Vikenes som er glad for endringen hun mener er et skritt i riktig retning.

– 60-sone på hele øya hadde vært tryggere generelt sett, sier Vikenes.