Salg av Rolls-Royce Marine: – Føler vi lever i et vakuum

1600 ansatte i Norge blir holdt på pinebenken etter at britiske Rolls-Royce har sagt at de ønsker å selge sin maritime virksomhet.

Ansvarlig for prøvekjøring Lars Voldnes og nestleder fellesforbundet verkstedblubben Sverre Thorsø

ULSTEINVIK: Lars Voldnes (f.v.) og Sverre Thorsø vil at norske eiere skal ta over, om marinedivisjonen til Rolls-Royce blir solgt. Om det blir utenlandske eiere, kan det være en risiko for at arbeidsplassene flyttes bort fra den maritime klyngen i Møre og Romsdal.

Foto: Haavard Jangaard Strand / NRK

Denne uken ble de ansatte ved Rolls-Royce Marine i Ulstein kommune kalt inn til et allmøte.

Det er jo et børsselskap og da blir det spekuleringer. Kanskje vi har fått ny eier?

Sverre Thorsø

Allmøter blir vanlig for de ansatte fremover, men akkurat denne gangen kom det ikke noen ny informasjon, ifølge nestleder i Fellesforbundet Verkstedklubben i Rolls-Royce Marine Ulsteinvik.

– Det blir litt nedtur når du hører at det ikke er noe nytt. Vi føler vi lever i et vakuum. Går og venter på hva som skjer. Det er nesten som en fødsel dette her, sier Sverre Thorsø.

Bekymret over hvem som overtar

Det var på nyåret at de ansatte fikk høre om britenes planer for bedriften. Selv håper de ansatte at de ikke blir solgt til utlandet.

– Vi vil helst ha lokale eiere. Folk som forstår den maritime bransjen og ikke har den store interessen av å bare tjene mest mulig med penger, sier Lars Voldnes, som er ansvarlig for å prøvekjøre produktene ved fabrikken.

Nestleder fellesforbundet verkstedklubben Sverre Thorsø viser frem nye produkter

Sverre Thorsø er stolt over å jobbe under merkenavnet Rolls-Royce. Allerede til sommeren kan marinedivisjonen være solgt til nye eiere.

Foto: Haavard Jangaard Strand / NRK

Det blir spekulert i flere aktuelle aktører som kan være villige til å ta over. Ifølge nyhetsbyrået Reuters kan både amerikanske General Electric, finske Wärtsila og tyske Siemens være aktuelle kjøpere. Næringslivsnettsiden nett.no trekker også frem ABB, med hovedkontor i Sveits, som aktuell kjøper.

– Snakker dere mye om hvem som er potensielle kjøpere?

– Når vi leser i media om potensielle kjøpere, går diskusjonen høyt på arbeidsplassen. Folk tenker på Wärtsilä, for Rolls-Royce prøvde å kjøpe dem for tre-fire år siden. Vi håper det ikke blir dem, sier Thorsø.

– Hvorfor det?

– Da er vi redd for at de vil flytte både produktene våre til Finland eller andre land.

Håper på rask avklaring

Krisen i offshorenæringen har vært krevende for bedriften som leverer skipsdesign, skipsteknologi og skipsutstyr til hele verden.

De siste årene har selskapet vært gjennom flere runder med permitteringer og nedbemanninger.

Marinedivisjonen til Rolls-Royce har 4000 ansatte globalt, og i underkant av 1600 av disse arbeider i Norge. Bedriften er den største på Sunnmøre.

Thorsø forteller at de håper det vil komme en avklaring på det mulige salget før sommeren. Men jo lenger det blir å vente, jo mer blir de ansatte holdt på pinebenken.

Personlig synes jeg det er trist å miste merkenavnet Rolls-Royce. Det er status. Folk spør hvor jeg jobber. «Jeg jobber i Rolls-Royce Ulsteinvik», «Oj!», svarer de.

Sverre Thorsø

– Jeg håper at det ikke varer så lenge. Vi går og lurer på hva som skjer og hvem som tar over. Drar dette ut, blir det bare flere spekulasjoner om Rolls-Royce vil selge oss eller beholde oss, sier Thorsø.

– Er dere bekymret for fremtiden deres her?

– Vi tenker mer på de yngre. De som skal komme inn og ta over, sier Voldnes.