Vurderer lysregulering
Lysregulering av denne veistrekningen blir også vurdert. Statens Vegvesen opplyser dette i et brev til Transportbedriftenes Landsforening (TL)
Samtidig får TL avslag på sin søknad om dispensasjon for busser over 12,4 meter i Trollstigen. Dette er i dag største tillatte lengde. TL søkte i mars i fjor om dispensasjon for turbusser med svingbar boggi og inntil 15 meters lengde på riksvei 63 i Trollstigen.
Begrunnelsen var blant annet at det i dag nesten ikke produseres turbusser med 12,4 meters lengde.
Vegdirektoratets avslag ble i år fulgt opp med en ny søknad om dispensasjon for boggibusser med lengde 13,1 meter i inneværende
turistsesong.
Det er denne søknaden Vegdirektoratet nå har avslått.
Full stopp
Vegdirektoratet uttrykker forståelse for turistnæringens behov. At veien har status som Nasjonal turistvei kan tale for at man bør åpne for lengre busser, blir det påpekt.
Likevel gir Vegdirektoratet en omfattende begrunnelse for hvorfor dispensasjonssøknaden ikke kan innvilges.
Sentralt i argumentasjonen er sikkerhetsrisikoen og hensynet til andre trafikanter på den meget bratte og svingete veien.
Relaterte saker:
Allerede med dagens begrensning på 12,4 meter skjer det hvert år at busser blir stående fast, noen ganger i timevis og med full stopp i trafikken i begge retninger. Når dette skjer, skyldes det som oftest en kombinasjon av busstype og manglende ferdigheter hos sjåførene, skriver Vegdirektoratet.
TL har argumentert med at en 13,1 meter lang boggibuss har kortere svingradius enn en 12,4 meter lang toakslet buss. Vegdirektoratet imøtegår argumentet ved å hevde at boggibussen med svingbar aksel tar større plass i svingene enn bussene som er tillatt i dag.
Stenger veien
I brevet til TL blir det opplyst at Statens vegvesen til høsten skal se på hva som er mulig å gjøre for å utbedre svingene i Trollstigen med tanke på lengre busser. Forsøkene med opptil 15 meters busser skal foregå på kveldstid, og veien vil da bli stengt for annen trafikk.
Video:
Vegdirektoratet tilføyer at det er begrenset hvor mye man kan gjøre med svingene før veistrekningen også mister noe av sin karakter. (©NTB)