Hele området med bygninger er utført i moderne stil
Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRKMange utenlandske turister besøker Gudbrandsjuvet
Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRKMye jern har gått med til den nye konstruksjonen
Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRKGammelt og nytt side ved side over jubet
Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRKNy stil preger broen over Gudbrandsjuvet
Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRKFint med en spasertur over juvet i Valldøla
Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK
Turistene har allerede begynt å bruke anlegget ved Gudbrandsjuvet på veien mellom Geiranger og Trollstigen. Fossefallet virker imponerende sett fra den nye stålbrua.
Brua over Gudbrandsjuvet er sammen med resten av dette anlegget det siste tilskuddet til prosjektet med nasjonale turistveier. Moderne arkitektur og kunst skal hjelpe til med å markedsføre Norge.
Hele anlegget ved Gudbrandsjuvet er det siste eksempelet på den satsingen som nå gjennomføres på tilsammen 18 veistrekninger her i landet. Det brukes milliardbeløp for å vise fram det beste av norsk natur.
Det er fremdeles en del som må gjøres før anlegget åpnes av samferdselsministeren på mandag. Da skal alt være klart for å ta imot gjester i restauranten som bare har vindusplasser.
Over 600-tusen turister trekkes mot Gudbrandsjuvet, og veistrekningen Geiranger-Trollstigen trekker over 600-tusen turister hvert år. Den har vært en turistmagnet siden den ble åpnet i 1936.
Det nye anlegget ved Gudbrandsjuvet og andre investeringer i turistveiene kan være avgjørende for å få flere turister til Norge i åra framover.