NRK Meny

Opptur for kadetter i offshore

Havila Shipping tar nå inn rekordmange nye kadetter etter at beredskapsskipet Havila Troll fikk forlenget kontrakten med Statoil. Det betyr at mange ungdommer nå kan bli ferdige med skipsførerutdanningen sin og få papirene i orden.

Njål og Per Sævik på Gardermoen etter at avtalen om Havile er klar. På vei til styremøte.

Njål Sævik (t.v.) og Per Sævik på vei hjem fra Oslo i fjor høst etter at de dro i land avtalen som hindret at selskapet gikk konkurs. Nå er de klare for å ta inn nye lærlinger på et av skipene sine.

Foto: Frode Berg / NRK

– Det er helt eventyrlig at Havila tar inn flere kadetter. Nå kan åtte stykker til bli ferdig med utdannelsen og få sertifikatene på plass før april, sier kadettkoordinator i Maritimt Forum, Tor Egil Fjelde, til sysla.no.

Fagskolene opplever dette som et viktig signal både til de studentene som er på vei ut i praksis, og de ungdommene som planlegger å begynne på en utdanning som skipsoffiserer.

Praksis er viktig

– Det som skjer i Havila og i andre rederier er viktig. Studentene trenger praktisk erfaring for å få papirene sine. Det får de nå, sier avdelingsleder Otto Blindheim ved Fagskolen i Ålesund.

På tross av vanskelige tider i offshorenæringen, så har Blindheim ikke opplevd at interessen for nautikk-studiene har gått ned. Det er det motsatte som skjer.

– Vi har aldri hatt så høy søkning som vi har nå. En av klassene er allerede fylt opp og søknadsfristen går ikke ut før 15. april. Akkurat nå ser det ut til at framtidsutsiktene er gode for skipsoffiserer med papirene i orden, sier Blindheim.

Kadettplasser på tross av nedgang

Fallet i oljeprisene har ført til at stadig flere offshoreskip blir lagt i opplag. Ifølge opplagsregisteret på maritime.no så er det nå 178 skip som ligger uvirksomme langs kysten. Åtte av dem tilhører Havila Shipping, men rederiet har nå så mange skip i arbeid at de altså har plass til flere kadetter.

– Vi er glade for å kunne bidra til at det blir flere opplæringsstillinger, Selv om aktivitetsnivået er lavt akkurat nå, så regner vi med at det vil være et stort behov for nye sjøfolk også de nærmeste årene, sier toppsjefen i Havila, Njål Sævik.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.