Hopp til innhold

- Internett betyr alt i amerikansk valgkamp

President Barack Obamas sjefsblogger fra forrige presidentvalgkamp deltar på InnoTown-konferansen i Ålesund.

Sam Graham-Felsen

Barack Obamas sjefsblogger Sam Graham-Felsen fortalte om hvor avgjørende internett er i amerikansk politikk.

Foto: Brede Røsjø / NRK

Bruken av internett og sosiale medier var en viktig grunn til Obamas seier og sjefsbloggeren hans, Sam Graham-Felsen, sier at internett er helt avgjørende i den amerikanske valgkampen.

- Tidligere ble internett oppfattet som noe du drev på med på si dersom du hadde tid. Nå i 2012 må du sikre deg e-postlister for å samle inne penger fra dine støttespillere, og du må være aktivt tilstede på Facebook, sier Sam Graham-Felsen.

- Internett betyr alt i amerikansk valgkamp, sier sjefsbloggeren.

Barack Obamas tilhengere

Internett gjorde at Barack Obama nådde vanlige mennesker.

Foto: NRK

Vanlige folk

Internett gjør at den amerikanske presidenten kommer i kontakt med folk i løpet av få sekunder. President Barack Obama har 13 millioner mennesker på e-postlista og 27 millioner Facebook-fans.

Sam Graham-Felsen

Internett gjør det mulig å nå millioner av mennesker på få sekunder, sier Sam Graham-Felsen.

Foto: Brede Røsjø / NRK

Å få vanlige folk med på denne måten var grunnlaget for valgseieren, mener Obama-bloggeren Sam Graham-Felsen.

- Obama samlet inn 500 millioner dollar over internett. Det store flertallet var vanlige amerikanere som ga indre enn 100 kroner, sier Graham-Felsen.

På InnoTown-konferansen i Ålesund dyrker de suksesshistoriene, de små tingene som forandrer verden. Dette er en konferanse der nyskaping og innovasjon står sentralt.

Torsdag snakket Sam Graham-Felsen om hvordan bruken av internett ble en suksess for den amerikanske presidenten.

Innotown

Historien om Barack Obamas suksess gjorde inntrykk på Innotown-deltakerne.

Foto: Brede Røsjø / NRK

Imponert

De som hørte på sjefsbloggeren ble imponert over historien han fortalte.

- Det de gjorde den gang var å få valgt en presidentkandidat som var en veldig usannsynlig kandidat da de begynte. Og nettopp gjennom å drive valgkamp på en fullstendig ny måte så klarte de å få valgt en kandidat som ingen i begynnelsen trodde på, sier Dag Lausund, daglig leder i Innotown.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL