Det var like etter dåpen i Molde 6.desember av den nye 85-bilers ferja til MRF og Fjord 1 Nordvestlandske, BF Eira, at det ble oppdaget oljelekkasje og metallspon i propellanlegget. Dermed måtte jomfruturen utsettes og propellanlegget måtte repareres. Nå er dette reparasjonsarbeidet fullført, og Eira er klar til å settes inn i ruta mellom Sølsnes og Åfarnes søndag formiddag.
MRF-direktør Olav Smørdal beklager forsinkelsen, men sier det tross alt var bedre at feilen ble oppdaga før ferja ble satt inn i rute.
BF Eira er bygd i Polen og har kosta 80 millioner kroner. Denne ferja skiller seg fra de gamle ved at det er skille mellom passasjerer og biler ved ombord- og ilandkjøring.
Gassferja til Seivika - Tømmervåg
Når Eira no settes inn i sambandet Sølsnes - Åfarnes, går gasseferja Glutra nordover og blir satt inn i sambandet Seivika - Tømmervåg. Der har det vært gjort et omfattende arbeid på ferjekaiene for å kunne ta imot gassferja.
BF Rauma tilbake i rute over nyttår
Rauma klar over nyttår
MRF si store problemferje, Rauma, er fortsatt til reparasjon etter grunnstøtinga ved Moldeholmene i sommer. Etter denne grunnstøtinga bestemte MRF at propellanlegget skulle bygges om, for å få slutt på alle problemene med ferja. BF Rauma har gjentatte ganger vært ute av drift, fordi thrusterne eller propellanlegget har sviktet. Ferja har helt siden den var ny hatt problemer med styring og motorkraft, og 3o.juli gikk den altså rett på en holme utenfor Molde. Til alt hell skjedde dette uten personskader eller materielle skader på biler.
Det har vært vansker med å skaffe deler til ombygginga, men men nå er alt på plass, og det siste arbeidet blir unnagjort. Første uka over nyttår er Rauma klar for testkjøring, opplyser administrerende direktør i MRF, Olav Smørdal. Dersom alt er i orden, blir den da satt inn i sambandet på Romsdalsfjorden.