En stor omdømmeundersøkelse som bransjeforeningen Møbelindustrien har bestilt, sies det i klartekst at norske møbler er svært lite kjent og mangler tydelig profil.
Det dynges på med andre minusfaktorer i tillegg, skriver
.- Positiv rapport
Denne informasjonen ble kjent under konferansen som arrangeres i Ålesund i forbindelse med møbelindustriens 100-årsjubileum.
Det er flere positive faktorer i undersøkelsen også blant annet at norske møbler assosieres med skandinavisk design, høy kvalitet, funksjonalitet og ergonomi. Det pekes på at møblene preges mer av komfort enn design.
Det oppfattes også positivt at produsentene bruker mye tre, laminater og naturmaterialer.
- Jeg vil egentlig betegne det som en positiv rapport, siden den viser til mange sterke sider, sier seniorrådgiver Jan Glendrange i Burson-Marsteller som presenterte rapporten for møbelindustriens folk i Ålesund.
Store ufordringer
Samtidig underslår han ikke at den norske møbelindustrien har noen utfordringer.
Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri opplyser at møbelbransjen nå ber regjeringen om hjelp til å sette i gang en egen satsing på norsk design og norske produkter for å øke norsk verdiskaping innenfor møbel- og ingeniørdesignindustrien.