– Jeg har kjørt halve Norge på langs, sier Hilmar Iversen (18) med et hint av stolthet i stemmen. Hendene hviler inne i lommene på den svarte jakken. Han er tilsynelatende rolig.
– Jeg er spent og litt nervøs, men jeg er klar, forteller Hilmar som snart skal kjøre opp.
Han titter bort på kjørelærer Tove Hiller som nikker bekreftende.
– Hilmar startet tidlig å kjøre, og han har kjørt mye, sier Hiller.
Ifølge statistikken, skal Hilmar sannsynligvis bestå førerprøven. Møre og Romsdal er nemlig blant fylkene der færrest stryker. I 2018 besto nesten fire av fem oppkjøring.
Store forskjeller mellom fylkene
Aftenposten skriver at det er store forskjeller i strykprosenten på tvers av fylkene. Møre og Romsdal havner nest øverst på strykprosentlisten. Langt nede ligger derimot Oslo med hele 37 strykprosent.
Oslo har i mange år vært det fylket der flest stryker. I 2018 hadde antallet som besto steget noe, og Oslo rykket opp til en nest sisteplass.
- Les også:
Nervøs Oslo-jente
– Jeg er veldig spent og nervøs for oppkjøring, og er litt bekymret for å få et sammenbrudd kvelden før, sier Catharina Lykke (18) som de siste to månedene har intensivert kjøringen. Alle kjøretimer har hun tatt i Oslo, men selve oppkjøringen skjer i Drøbak i Akershus.
– Jeg har tenkt på at det er mindre trafikk andre steder enn i Oslo. Det er mange regler å forholde seg til her, sier Catharina.
Følger vi statistikken, er det større sannsynlighet for at Catharina stryker på førerprøven enn Hilmar i Møre og Romsdal. Dette kan det være flere grunner til.
Lettere å kjøre i bygd enn i by
Bente Sørlie, seksjonssjef i Statens vegvesen Møre og Romsdal, trekker fram enklere veier som en mulig årsak til fylkets lave strykprosent.
– Møre og Romsdal har et ukomplisert trafikkbilde. Det kan være at veiene her er lettere å kjøre på enn i Oslo, sier Sørlie.
Hun legger til at Statens vegvesen helst vil ha samme strykprosent i hele Norge, da de forsøker å lage førerprøver med lik vanskelighetsgrad i alle fylker.
For snille sensorer
– Er sensorene i Møre og Romsdal for snille? spør Bente Sørlie seg selv, og legger til at de i så fall må gjøre noe med det.
Seniorrådgiver i Vegdirektoratet, Lars-Inge Haslie, stiller seg tvilende til denne årsaken.
– Vi har ingen grunn til å tro at sensorene er snillere i noen regioner. Men under førerprøven, som i alle andre sammenhenger i samfunnet hvor enkeltpersoner gjør en skjønnsmessig vurdering, vil det aldri kunne bli helt likt. Vi jobber aktivt for at alle sensorene skal gjøre riktige vurderinger, sier han.
Falske trafikkskoler
Lars-Inge Haslie trekker derimot fram svindel innad kjøreopplæring som en mulig årsak til høy strykprosent enkelte steder.
– Noen etablerer seg og tilbyr kjøreopplæring uten å være godkjente trafikkskoler, sier Haslie.
Statens vegvesen advarer mot falske kjøreskoler i Oslo.
Oppkjøringsklar
På oppkjøringsdagen skal Hilmar spise en god frokost før mormor kjører han til Skårbrevik trafikkskole. Så skal han kjøre en liten time med kjørelærer Tove Hiller.
– Først må jeg få hodet til å gå riktig, sier Hilmar.
Deretter går turen mot Ålesund trafikkstasjon hvor en sensor venter på han.