Hopp til innhold

Havn må tilbakebetale 17,7 mill. etter omfattende overfakturering

Kystverket vant over Kristiansund og Nordmøre Havn i striden om anløpsavgift. Havnen må tilbakebetale 17,7 millioner kroner.

Stille morgenstund på Kristiansund havn

Kristiansund havn må tilbakebetale 17,7 millioner kroner etter å ha overfakturert havnebrukerne i en årrekke.

Foto: Kåre Haugan

Daniel Skjeldam

GLAD: Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, er fornøyd med utfallet i saken.

Foto: Arne Flatin / NRK

Samferdelsedepartementet stiller seg bak Kystverkets konklusjon om at Kristiansund og Nordmøre havn har overfakturert havnebrukerne i en årrekke. Denne havnen og flere andre har i årevis tolket havneloven feil og overfakturert havnebrukerne millionbeløp, slår departementet fast.

Kristiansund og Nordmøre havn har totalt krevd inn 18 millioner kroner for mye, men har nektet å rette seg etter Kystverkets krav om stans i innkrevingen.

– Dette viser igjen at vårt krav om en opprydding i norske havner er helt på sin plass og kritisk viktig. Ekstra alvorlig blir det når havnesjefene, Norsk Havneforening og KS Bedrift Havn konsekvent har forsvart denne ulovlige praksisen, ikke bare i Kristiansund, men langs hele kysten, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, i en pressemelding.

– En seier for sjøfarten

MS Spitsbergen og MS Lofoten

HURTIGRUTEN: Kristiansund og Nordmøre Havn må tilbakebetale 17,7 millioner kroner til Hurtigruten.

Foto: Stein Lillebo / Hurtigruten

Hurtigruten har siden 2012 arbeidet for å få havnene til å rydde opp i systematisk og omfattende overfakturering av anløpsavgift fra brukerne.

I Kristiansund har både gaver, representasjon og reklamekjøp blitt belastet anløpsavgiften, og praksisen har rammet alle brukerne av havnen, og ikke bare Hurtigruten.

– Dette er en seier for hele sjøfarten, og vi er glade for at Kystverket har tatt tak i denne alvorlige saken og at de får støtten de trenger fra departementet. Vi forventer nå at de aktuelle havnene aktivt tar kontakt med oss for å rette opp i dette. De har hatt flere år på seg til å sørge for at loven følges, uten å ta grep. Nå er tiden inne, fortsetter Skjeldam.

Hurtigruten har tidligere vunnet frem i den såkalte Stranda-saken, der Stranda Hamnevesen reduserte anløpsavgiften med nesten 80 prosent, og tilbakebetale flere millioner kroner.