Gigantprosjektet som vil koste mer enn 30 milliarder kroner, vil gjøre det mulig å krysse Romsdalfjorden fergefritt og dermed kutte kraftig ned på reisetida mellom Ålesund og Molde
Men det er usikkert hvor lang tid det vil ta før den nye vegen fra Vik i Vestnes og sørover til Sunnmøre vil være på plass. Den kan komme helt til slutt i prosjektet, og da må tungtrafikken gå over Åsbygda og Stokkeland, frykter lokalbefolkningen.
Voldsomt og massivt
– Da vil vi få en trafikkmengde på èn bil hvert tiende sekund på dagtid, og det vil jo være voldsomt og massivt, og det vi være trafikkfarlig for våre barn og unge som krysse vegen daglig til og fra skolebussen, sier Geir Stokkeland.
– Også støyvolumet vil bli voldsomt, det vil ikke være til å holde ut for de som bor langs vegen her.
– Det er skummelt for meg og broren som går over vegen hver dag, sier Eljana Stokkeland.
Økende motstand
Både politikerne og næringslivet i Møre og Romsdal har gjort Møreaksen til en av de viktigste kampsakene. Målet er å få fjernet ferga. Det vil redusere pendleravstandene og dermed øke mulighetene for å få jobb. For næringslivet vil det føre til økt tilgang på arbeidskraft. Men i Vestnes er motstanden mot Møreaksen økende i befolkninga.
– Jeg ser galskapen i dette her. De som bruker E39 får ikke igjen det som er ment med Møreaksen, sier Frode Gjelstenli.
Engasjement
Ordføreren i Vestnes ivrer for bygging av Møreaksen, men Geir Inge Lien ser utfordringene. Torsdag skal reguleringsplanene opp i kommunestyret og her kan det bli en frisk debatt.
– Det vil bestandig være delte meninger og engasjementet er stort. Men det er mange kommuner som ville ha blitt glad for å få et slikt vegprosjekt gjennom sin kommune, sier ordfører Geir Inge Lien (Sp).