Hopp til innhold

Frontruta på ulykkesbilen er borte

Statens Vegvesen fant ingen frontrute eller deler av den da ulykkesbilen ble gravd opp på Haramsøya.

Haramsøya

Fra stedet der ulykka skjedde 15.mars i år.

Foto: Arild Pettersen / NRK


Magne Nyborg

Statsadvokat Magne Nyborg er aktor i den spesielle saka.

Foto: Aina Rødal / NRK

Ulykkesbilen som ble gravd ned etter dødsulykka på Haramsøya i mars ble delvis destruert først.

Det sa aktor Magne Nyborg da han i Sunnmøre Tingrett i dag la frem den tekniske rapporten om ulykkesbilen.

John Arne Hagen på 42 år omkom i ulykka som skjedde 15.mars i år.

- Ingen frontrute

Da Statens Vegvesen gravde opp bilen ble det ikke funnet noen frontrute.

- På denne bilen skal det ha vært en rute som ikke knuses i mange biter, men som sprekker opp litt, sier Odd Bertil Yksnøy i Statens Vegvesen til NRK.

Men i hullet i bakken var det ingen frontrute.

- Ruta skulle ha hengt på bilen, mener Yksnøy.

I morgen er det siste dag i rettsaka, og da vil Statens Vegvesen sin rapport bli gjennomgått grundigere.

Sakene NRK har skrevet om rettssaken:

Bilen ble spylt

Bilen ble høytrykksspylt etter at den ble hentet opp.

- Bilen var som en stor jordklump og det var nødvendig å spyle den, sier Yksnøy i Statens Vegvesen.

Han mener at det ikke forsvant verdifulle spor på grunn av spylinga.

I rapporten fra Statens Vegvesen står det at det var bremsespor på stedet som kan tyde på at ulykkesbilen har vært helt eller delvis oppe på fortauet. I så fall har den da også vært over på feil side av vegen.

- Ingen biologiske spor

Det var ikke mulig for teknikerne fra Statens Vegvesen å finne biologiske spor på ulykkesbilen fra Haramsøya da de undersøkte den.

Deler av karosseriet bar preg av å være destruert, går det fram av den tekniske rapporten som aktor Magne Nyborg leste opp i Sunnmøre Tingrett.

Vet ikke farten

Statens Vegvesen fant blant annet ikke treffpunktet på karosseriet som kunne ha indikert hvilken fart bilen holdt da 42 år gamle John Arne Hagen ble påkjørt og drept utenfor huset til foreldrene.

Bilen var sammentrykt og bar preg av å ha vært nedgravd i flere dager.

Likevel mener teknikerne at bremsene bak var så defekte at de ikke virket i det hele tatt da ulykka skjedde. Bilen bar preg av å ha vært ute av daglig drift i lengre tid, mener Statens Vegvesen.

Bilen var ikke i forskriftsmessig stand, ifølge rapporten.

Samsvarte ikke

Det var Statens Vegvesen som avdekte at skadene på den første bilen som ble beslaglagt etter bildrapet på Haramsøya, ikke samsvarte med skadene en ulykkesbilen måtte ha fått.

Det ble mistanke om at det måtte eksistere en annen bil, og det ble tatt affære. Den rette bilen ble deretter funnet nedgravd.

Far til tiltalte har erkjent at det var han som gravde ned bilen. Han har også sagt at bilen ble så ødelagt fordi han brukte gravmaskin for å grave den ned.

Sunnmøre Tingrett har i ettermiddag vært på synfaring på ulykkesstedet. Der ble blant annet hendelsesforløpet rekonstruert.