Hopp til innhold

Frank Sve: – Dette er en relativt stor krokfot

Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal ber om et drøftingsmøte med Vegdirektoratet som ikke vil godkjenne tunnelene i Nordøyveg-prosjektet

Eva Vinje Aurdal, Knut Støbakk og Frank Sve

Ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal (Ap), Knut Støbakk (KrF) og Frank Sve (Frp) i diskusjon før møtet i samferdselsutvalget.

Foto: Trond Vestre / NRK

Vegdirektoratet mener at tunnelene er for bratte i forhold til den nye forskriftene fra 2015.

Ifølge de nye forskriftene skal det ikke være mer enn fem prosent stigning på undersjøiske tunneler. Grunnen er at bratte tunneler gir større fare for tekniske vansker hos større kjøretøy og er hovedårsaken til tunnelbranner.

Nye krav vil føre til at byggestarten blir utsatt. Men mindre stigning vil også gjøre at tunnelene blir lengre og dermed kan også kostnadene komme til øke.

– Som lyn fra klar himmel

– Jeg leste om det i media før jeg så saken som var sendt ut fra administrasjonen og trodde det var 1.april, sa Charles Tøsse (H).

– Dette kom som lyn fra klar himmel. Dette kan vi ikke godta, sa Knut Støbakk (KrF).

Samferdselssjef Arild Fuglseth orienterte om den nye beskjeden som har kommet fra Vegdirektoratet. Nordøyvegen har tidligere fått dispensasjon. Samferdselsavdelinga hadde bedt om en bekreftelse. Isteden kom det klar beskjed om at Vegdirektoratet ikke vil godkjenne en stigning på 10 prosent.

Kristin Sørheim og Arild Fuglseth

Leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim (Sp) og samferdselssjef Arild Fuglseth diskuterer Nordøyvegen.

Foto: Trond Vestre / NRK

Også Arild Fuglseth sier at svaret fra Vegdirektoratet kom overraskende.

Drøftingsmøte

Etter forslag fra Frank Sve (FrP) vedtok samferdselutvalget å be om et møte med Vegdirekoratet der plannemnda for store samferdselssaker og lederen i samferdselsutvalget deltar.

Ogsår fylkesordfører Jon Aasen (Ap) blir bedt om å delta på dette møtet.

– Vi er nødt til å få en avklaring på dette. Dette er en relativt stor krokfot. Vegdirektoratet må se forskjellen på tunneler med lang og kort stigning. Nordøyvegen har tunneler med kort stigning, sa Frank Sve.

– Folk tror kanskje at vi nå ser muligheten for Todalsfjordprosjektet. Men vi støtter fullt opp om Nordøyvegen, sa Lilly Gunn Nyheim (Ap) som også er ordfører i Surnadal.

Nordøyvegen skal binde sammen Nordøyane i Sandøy og Haram med fastlandet og vil gi fastlandsforbindelse til 2900 mennesker. Det har vært et stort lokal engasjement for å få bygget vegen som er kostnadsberegnet til 3,3 milliarder kroner.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL