Reisende med båt, ferge og buss i Møre og Romsdal skal få en lettere og mer oversiktlig hverdag. Det lover fylkeskommunen som nå jobber med å samle de ulike kollektivoperatørene under én og samme aktør. Med ny design og nytt navn skal publikum fristes til å la bilen stå, og heller satse på de mer miljøvennlige alternativene.
Nordmøre først ute
Kollektivbrukerne på Nordmøre er de første som får nyte godt av tilbudet, og i dag rullet 57 busser med det nye designet ut på veiene i Kristiansund, Averøy, Aure og på Smøla.
Innføringen av den nye satsingen vil skje stegvis, og etter hvert vil alle bussene som kjører i kontrakt med fylkeskommunen ha samme utseende, forteller Dag Hole, seksjonsleder for kollektivtransportseksjonen i fylkeskommunen. Med tiden vil også hurtigbåter og ferger inngå i det nye profilprogrammet.
Enklere og bedre tilbud
– Kollektivtilbudet er i dag preget av mange ulike aktører som markedsfører seg selv, og informasjonen til reisende er spredd over flere kanaler. Det gjør tilbudet uoversiktlig og krevende for innbyggerne i fylket, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.
Han understreker at dette er noe de ønsker å endre, og at målet på sikt er å gi innbyggerne det samme tilbudet som i store byer som Oslo, Bergen og Trondheim hvor kollektivtransporten er samlet hos henholdsvis Ruter, Skyss og AtB.
Lokker med gratis busskort
For å friste flere til å sette igjen bilen hjemme og heller velge kollektivtransport når de skal forflytte seg, kunne busspassasjerer i Kristiansund i dag skaffe seg gratis reiser.
– Vi ønsker å øke andelen kollektivreisende fra dagens 5-6 prosent til 15 prosent, sier Guri Viken, prosjektleder for kollektivtransportseksjonen i fylkeskommunen. Derfor har vi sendt ut postkort til alle husstander i kommunen, og disse kan byttes inn i gratis busskort som gjelder i en uke fra i dag.
Og mange benyttet seg av tilbudet. – Jeg har hatt langt flere folk enn vanlig med meg, og alle er blide og fornøye. En av passasjerne tok til og med en liten trall og takket for en veldig hyggelig tur, forteller bussjåfør Harry Tormod Øye.
Hemmelig navn
Selv om design og koordinering av kollektivoperatørene er godt på vei, er det fremdeles ukjent hva babyen skal hete. – Navnet skal virke samlende for kollektivtilbudet i fylket, forteller samferdselssjef Fuglseth som gleder seg til å presentere det for de reisende.
Fylkeskommunen har søkt om registrering av to navn hos Patenstyret, og i februar kommer tilbakemeldingen.