Hopp til innhold

Færre klager på standpunktkarakteren sin

Antall klager på standpunktkarakterene i grunnskolen er nesten halvert. Utdanningsdirektøren i Møre og Romsdal mener mer bevisste lærere er grunnen.

Matematikk

Færre klager: På tre år skal tallet på klager mot standpunktkarakteren blitt halvert, melder fylkesmannen i Møre og Romsdal.

Foto: Scanpix / SCANPIX

– Elevene har fått en bedre forståelse av hvor de står i faget i forhold til skolens målsetting og hvordan hver enkelt kan forbedre seg, sier utdanningsdirektør i Møre og Romsdal, Alv Walgermo.

Mer individuell oppfølging

Frem til 2011 var det rundt hundre klager på standpunktkarakterer i grunnskolen i året. Nå er dette antallet halvert.

Walgermo mener grunnen er den store satsingen utdanningsdirektoratet har hatt på å gi elevene bedre forståelse av eget faglig nivå, samt mer individuell oppfølging.

– For mange kommer ikke karakteren lenger som en stor overraskelse, sier Walgermo.

Alv Walgermo

Får færre klager: – Karakteren kommer ikke lenger som en stor overraskelse for mange, sier utdanningsdirektør, Alv Walgermo.

Foto: Aina Rødal / NRK

Bevisste lærere

Han mener at det er prosjektet «Vurdering for læring» som nå gir positive resultater i grunnskolen.

– Prosjektet ble startet nettopp for å bevisstgjøre lærerne enda mer på at når elevene er klar over målsettingen, og får individuell veiledning underveis, så jobber de bedre.

Det virker, sier Walgermo.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL