– Elevene har fått en bedre forståelse av hvor de står i faget i forhold til skolens målsetting og hvordan hver enkelt kan forbedre seg, sier utdanningsdirektør i Møre og Romsdal, Alv Walgermo.
Mer individuell oppfølging
Frem til 2011 var det rundt hundre klager på standpunktkarakterer i grunnskolen i året. Nå er dette antallet halvert.
Walgermo mener grunnen er den store satsingen utdanningsdirektoratet har hatt på å gi elevene bedre forståelse av eget faglig nivå, samt mer individuell oppfølging.
– For mange kommer ikke karakteren lenger som en stor overraskelse, sier Walgermo.
Bevisste lærere
Han mener at det er prosjektet «Vurdering for læring» som nå gir positive resultater i grunnskolen.
– Prosjektet ble startet nettopp for å bevisstgjøre lærerne enda mer på at når elevene er klar over målsettingen, og får individuell veiledning underveis, så jobber de bedre.
– Det virker, sier Walgermo.