I 59 tilfeller fikk altså eleven medhold i klagen, mens 51 klager ble avslått.
– Lærerne er blitt flinkere til å sette karakterer og det jobbes bevisst med dette ute på skolene, sier konstituert fylkesutdanningssjef Rune Solenes Opstad.
Han forteller at det er rekordlavt antall klager på karakterene – med 0,16 prosent.
Færre klager
– Den jobben som er gjort de siste par årene, med vurdering for læring, gir nå gode resultat. Dette er det satset på i kvalitetsplanen vår, sier Opstad, som mener lærerne har blitt flinkere til å sette karakterer.
– God jobbing både på nasjonalt nivå, ute på skolene og hos den enkelte lærer, har fått klagetallene ned. Lærerne er bevisste på å kommunisere med elevene og forklare karakteren. De siste åra har det blitt satset på å utvikle vurderingsarbeidet i skolen, blant annet gjennom «vurdering for læring». Dette gir en bedre dialog og større forutsigbarhet mellom eleven og læreren i vurderingsarbeidet og i karaktersettingen, sier Opstad.
Men fylkesutdanningssjefen mener det ikke er bare negativt å få inn klager.
– Det er en lærdom i det også, og som kan gjøre skolen og læreren enda bedre.