På oppdrag fra Energi Norge har DNV GL analysert 52 strekninger med overfart på mindre enn en halv time og beregnet hvor lønnsomt det er å bytte ut de fossile fergene med elektriske.
Resultatet er at det ville vært lønnsomt å bytte til strøm på 20 av dem, skriver Dagens Næringsliv.
Dette er et signal til fergerederiene
– Rapporten viser at forholdene ligger godt til rette ved en god del fergeanløp og er et signal til fergerederiene og dem som setter ut anbud, sier Oluf Ulseth, sjef for Energi Norge.
Han mener el-fergene vil være ett av flere bidrag til å kutte utslippene i transportsektoren, som Norge har forpliktet seg til overfor EU.
Dersom alle de 52 fergestrekningene blir erstattet med el-ferger, vil det kutte 40 prosent av utslippet fra alle innenlandske ferger.
Samlet strømforbruk vil være en kvart terawattime, skriver avisen.
I Møre og Romsdal slår rapporten fast at det på åtte strekninger vil være lønnsomt med el-ferger:
- Halsa-Kanstraum
- Kvanne-Rykkjem
- Sølsnes-Åfarnes
- Hareid-Sulesund
- Sykkylven-Magerholm
- Volda-Folkestad
- Årvik-Kopparneset
- Festøya-Solavågen