Hopp til innhold

Mener koronaløsninger fra distriktene ignoreres

Flere av koronautfordringene kunne vært løst om myndighetene hadde vært mindre arrogante mot småkommuner. Det hevder rådmannen i Kristiansund.

Kristiansund kommunes egen digitale covid-19-portal

DIGITAL KOMMUNE: Kristiansund kommune eier nettstedet c19.no hvor innbyggerne kan bestille testtime, få informasjon eller få oppfølging om de er syke.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Arne Ingebrigtsen er rådmann i en liten kommune med stor digital kompetanse. Kristiansund kommune var blant de første til å utvikle digital selvrapportering og digital oppfølging av koronasmittede hjemme.

Oksygenopptaksmåler

Med denne måler pasienter sitt eget oksygenopptak og rapporterer inn til kommunen hjemmefra. Dette er et av flere digitale prosjekter Kristiansund har lansert.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Denne uka lanserte de en nettside for å bestille koronatesting. Slik fjernet de problemet med kø og ventetid på telefon. En løsning de har gjort tilgjengelig for alle andre kommuner i landet, men som ingen har fått vite om.

Rådmann i Kristiansund, Arne Ingebrigtsen

Rådmann Arne Ingebrigtsen mener landet går glipp av mange nyttige verktøy mot korona fordi staten ikke tror på distriktene.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Får ikke delt kunnskap om løsninger

Ingebrigtsen opplever at det ikke finnes noe statlig system for å dele verktøyene som kommunene kommer opp med i kampen mot pandemien.

– Staten tror at løsningen ikke finnes om den ikke ligger innenfor ring 3 i Oslo.

Han hoppet av en karriere som IT-gründer og ble rådmann i Kristiansund i 2015. Etter det har kommunen gjort flere tunge digitale løft. Mye av dette har vært koronarelatert. Slik som den automatiserte bestillingen av koronatest som ble ferdigstilt på rekordtid.

– Vi fikk bestillingen på tirsdag i forrige uke. Allerede på fredag hadde vi en sikker og brukervennlig løsning klar, sier IKT-sjef i kommunen, Arild Ovesen.

IKT-sjef Kristiansund kommune, Arild Ovesen

Arild Ovesen er sjef for IKT-enheten i Kristiansund kommune.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

Ingen interesse fra myndighetene

Samtidig som Kristiansund starter sin digitale løsning, sliter flere kommuner med telefonkøer og ansetter flere telefonvakter for å ta unna pågangen.

Også Kristiansund har opplevd en kraftig økning i pågangen fra folk som vil la seg teste. Kommuneoverlege Askill Sandvik mener den digitale løsningen de har tatt i bruk, gjør det lettere å fokusere på selve bekjempelsen.

Åge Austheim, klinikksjef Kristiansund sykehus. Arne Ingebrigtsen, rådmann Kr.sund og kommuneoverlege Askill Sandvik.

Kommuneoverlege Askill Sandvik mener den digitale timebestillingen frigjør ressurser til andre viktige oppgaver.

Foto: Eirik Haukenes / NRK

– Det letter arbeidet enormt og gjør at vi kan bruke tid på å ta prøver og mindre tid på administrasjon. Da får vi mer tid til å bekjempe pandemien, og det er jo det vi alle ønsker.

Legges ikke til rette for deling

– Vi har en løsning som etterlyses hele tiden og som hele Norge burde ha tatt i bruk. Men når vi henvender oss til myndighetene, så er det ingen iver etter å legge til rette for at dette skal deles med andre, påstår Ingebrigtsen.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie

Helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Foto: Terje Pedersen / Terje Pedersen

Også helse- og omsorgsminister Bent Høie mener kommunen bør låne løsninger av hverandre.

– Det er ingen ting i veien for at den løsningen Kristiansund har brukt også kan brukes av andre.

Men legger dere til rette for en slik deling?

– Ja, det mener jeg vi legger godt nok til rette for, men hvis det er hinder for det så må de gjerne ta det opp.