Hopp til innhold

Mener Statens vegvesen ikke kan si nei til Borgundfjordtunnel

Statens vegvesen sier i sin konseptvalgutredning nei til Borgunfjordtunnel mellom Ålesund og Sula. – Det er ikke de som bestemmer dette, sier styreleder Hans-Peter Kaaresen i Bytunnelen AS.

Hans-Peter Kaaresen og Kjell Sandli

Styreleder Hans-Peter Kaaresen og prosjektleiar Kjell Sandli, i Bytunnelen AS.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Bytunnelen AS har i dag presentert prosjektet med undersjøisk tunnel mellom Ålesund og Sula for samferdselsutvalget i fylket.

Mener det er tiden for å satse

Bytunnelen AS mener de kan bygge Borgundfjordtunnelen for rundt 650 millioner kroner med ett tunnelløp. Selv om Statens vegvesen sier nei, mener daglig leder i prosjektet, Kjell Sandli, at dette er tiden for å satse.

For det første er det et enormt behov for trafikkløsninger i og rundt Ålesund. Og dette sambandet mellom Sula og Ålesund vil kunne avlaste Blindheimsbreivika og gi store muligheter for toveiskommunikasjon. Nummer to er at det er store miljøfordeler ved dette prosjektet, sier Kjell Sandli.

– Så dere mener at Statens vegvesen sitt nei ikke er et dødsstøt for prosjektet?

– I den grad de har noe de skulle ha sagt, så kan det være det. Men det er ikke Statens vegvesen som bestemmer dette, mener Kaaresen.

Han sier at samferdselsutvalget stiller seg undrende til avslaget fra vegvesenet.

– Dette er et selvfinansierende prosjekt, og her på møtet i dag forlangte de å få på bordet en forklaring fra Statens vegvesen, sier han.

Burde allerede vært bygd

Borgundfjordtunnel

Borgundfjordtunnelen er estimert til 650 millioner kroner med ett tunnelløp.

Foto: Nordplan

Statens vegvesen sier at det vil være 14. 000 som vil benytte seg av strekningen mellom Sula og Ålesund i 2030.

– Det er dobbelt så mye som vi opererer med.

I tillegg mener de at Vegvesenet opererer med feil pris. Vegvesenet anslår en kostnad på 1,8 milliarder – pluss minus 40 prosent, mens Bytunnelen AS tror tunnelen de planlegger vil koste 650 millioner kroner.

Kaaresen sier at de har fått dokumentert at de kan få planlegge for ett løp og to felt.

– Og da snakker vi om en helt annen sum. Og jeg tror at selv om vi ikke har fått prissatt kryssløsningene på hverken Vedde eller Ålesund-siden så opererer vi med en tredjedel av kostnadene til Statens vegvesen.

Nå er Kaaresen oppgitt over at Vegvesenet setter seg på bakbena.

– Både Ålesund og Sula kommune har puttet en del penger inn i prosjektet og det er veldig feil dersom dette skal stoppes etter at vi har fått ja for to-tre år siden, sier Kaaresen.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL