NRK Meny
Normal

– Jeg mister aldri motivasjonen

Hvorfor gidder vi egentlig å trene, spise sunt og presse kropp og sjel i helsens navn? Og hvorfor er det slik at noen lykkes og har vedvarende suksess, mens andre faller av?

Per Helge Fjørtoft

– Jeg vil ikke si jeg er sliten etter en konkurranse. Totalt utmattet og ødelagt er langt mer beskrivende, sier Per Helge Fjørtoft (32).

Foto: Lena Britt Photography

  • Si din mening i kommentarfeltet! Har du oppdaget gleden ved trening og nøkkelen til vedvarende motivasjon?
Stamina Hot Ålesund

Treningssenteret - det forjette land der nordmenn søker forlatelse for sine kostholdssynder - helst i januar.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Er du en av de som i ren nyttårsiver og glød har anskaffet medlemskap på det lokale treningssenteret, og bestemt deg for å ta en «cold turkey» og kutte ut pizza, snop og sukkerholdige leskedrikker?

Er du også med i klubben av mennesker som maksimum klarer å holde denne disiplinen noen uker før du faller tilbake til gamle late synder?

Frykt ikke. Det er mange av oss.

– Det er en grunn til at de fleste går på en smell etter kort tid. Man klarer ikke å holde koken dersom trening og kosthold blir pliktløp og «straff» fordi man har skeiet ut – for eksempel i juletider, sier Per Helge Fjørtoft (32).

Så hva er hemmeligheten til å holde motivasjonen for kost, trening oppe? La oss gå den klassiske veien, og lære av de som har fått det til. La oss se hvordan de tenker.

For meg har treningen blitt en medidativ greie som gir meg en slags rus.

Per Helge Fjørtoft (32), Norgesmester kuleløft
Per Helge Fjørtoft

– Jeg synes trening er dritgøy selv om jeg er så utslitt at jeg får lyst til å slenge vektene i gulvet og spy, sier Per Helge Fjørtoft (32).

Foto: Henrik Fjørtoft

Kjøtt og insekter

Per Helge Fjørtoft (32) er utdannet personlig trener (PT) og nykronet norgesmester i den relativt ukjente sporten Girevoy Sport – eller «Kettlebells» som det heter på engelsk. De som lurer på hva dette er, kan se det med egne øyne under.

I dag trener han seks ganger i uka, og lever på såkalt steinalderkost. Det ekskluderer både korn, ris, pasta, sukkerholdige drikker som juice, saft og brus, delvis meieriprodukter og antatt «sunn» kost som erter, bønner og linser.

I samme åndedrag legger steinalderfilosofien opp til mer fokus på animalske matvarer som kjøtt, fisk, egg, fugler og til og med insekt. Sistnevnte er nemlig svært næringsrike, og er sett på som delikatesser i mange land.

–Litt frukt, grønnsaker og bær hører selvfølgelig med, men er ikke de viktigste og mest næringsrike matvarene, sier Fjørtoft.

Helsemyndighetene er så på bærtur at jeg nesten ikke gidder å kommentere det.

Per Helge Fjørtoft (32), norgesmester kuleløft

– Man må huske på at tradisjonen med korn- og meieriprodukter evolusjonært sett er nye. De ble inkludert i kostholdet vårt etter jordbruksrevolusjonen for 10.000 år siden. Tenk på alle de titusener av årene vi har levd uten.

Stramt program og tonnevis av motivasjon til tross – dette regimet står i stor kontrast til hverdagen i begynnelsen av 20-årene, der en leggskade fikk ham til å flytte treningen fra fotballbanen til helsestudioet.

Det gikk nemlig en stund før han virkelig fikk smaken på fysisk fostring og riktig ernæring.

– Jeg spyr, men har det likevel gøy

Per Helge Fjørtoft

– Å trene dårlig men spise bra kan gi langt bedre resultater enn å trene bra men spise dårlig, sier Per Helge Fjørtoft (32).

Foto: Sondrup Creative

– Hva er hemmeligheten til å oppdage gleden ved trening?

– Først og fremst må en ha realistiske mål og meisle ut en fast plan. Søk gjerne hjelp til dette. Mange feiler fordi de starter for hardt, er altfor ambisiøse, og i tillegg utålmodige. Det første jeg gjør med mine kunder er å senke ambisjonene deres, sier Fjørtoft.

Han ser ingen grunn til at mannen i gata skal trene fem-seks ganger i uka, og advarer mot å drive nedbrytende overtrening. Når kost, søvn og restitusjon ikke er optimal, er det nemlig fort gjort å overdrive. Da er motivasjonen det første som ryker.

Selv har Fjørtoft funnet nøkkelen til varig driv, glød og iver. Han sier han noen ganger har følt at treningen er uten mål og mening, men understreker at han aldri har mistet motivasjonen siden han i slutten av 20-årene begynte med Kettlebells.

– Jeg føler at jeg stadig tar nye skritt, noe som bidrar til en positiv flyt og stadig brutte barrierer. For meg har treningen blitt en meditativ greie som gir meg en slags rus. Det føles som om blodet og hormonene bruser, og det gir meg utløp for et eller annet, noe som gjør at jeg synes trening er dritgøy selv om jeg er så utslitt av og til at jeg får lyst til å slenge vektene i gulvet og spy.

Per Helge Fjørtoft

Per Helge Fjørtoft (32) vant norgesmesterskapet 6. oktober 2012 - det aller første som er arrangert i Norge.

Foto: Henrik Fjørtoft

Den mentale nøkkelen

Idrettsutøvere som Petter Northug og Marit Bjørgen vil nok kunne relateres til Fjørtofts beskrivelser. Selv om treningene til Ola og Kari nordmann er på et langt lavere nivå, er det mulig å kjenne igjen disse godfølelsene etter tunge løft på helsestudioet.

Kan denne brusende følelsen være nøkkelen til varig treningsmotivasjon? Ja – ifølge psykolog Ole Jonny Sørdal.

– Følelsen av fremgang kan henge sammen med mestring, noe som aktiverer positive ressurser i kroppen og utløser endorfiner – kroppens eget lykkemiddel, sier han.

Hvis viljestyrken er sterk nok til å holde på det nye adferdsmønsteret, vil den følelsesmessige tilknytningen komme etter hvert.

Psykolog Ole Jonny Sørdal om trening

Samtidig tror Sørdal at det ikke bare finnes én, men mange drivkrefter som inspirerer til å presse kropp og sjel mot forskjellige mål.

– For det første tror jeg de ulike aldersgruppene har hver sin drivkraft. De unge kan bli drevet av forfengelighet, mens den eldre gruppen er drevet av frykt og redsel for kroppslig forfall. I tillegg er vi utstyrt med en rekke ubevisste motivasjonsfaktorer, sier Sørdal.

Saken fortsetter under bildet

Ole Jonny Sørdal

Psykolog Ole Jonny Sørdal ved Ålesund Psykologsenter sier vi er styrt av både bevisste og ubevisste motivasjoner - også når det gjelder trening.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Han forteller nemlig at sterke opplevelser i barndommen kan legge grunnlaget for en rekke drivkrefter i voksen alder. Ofte er traumatiske episoder opphavet til disse.

– Ta for eksempel de som reiser ut på lange ekspedisjoner til Sydpolen, der forholdene er så ugjestmilde at en kan få problemer med å opprettholde sentral kroppstemperatur og rett og slett fryse i hjel. Fra et psykologisk standpunkt kan denne ekstreme trangen til å klare seg selv ha opphav i en oppvekst med mangelfull eller begrenset omsorgskvalitet., forklarer Sørdal.

– Hva med selvrealisering som motivasjonskilde?

– Det er nok veldig mange som blir drevet av målet om å stå på pallen ja. Det er en slags bekreftelse og selvrealisering på høyt nivå.

På spørsmål om hvorfor såpass mange mislykkes med å motivere seg til å forsere dørstokkmila, trekker Sørdal frem én kritisk faktor.

– Det går rett og slett på viljestyrke. En holdning er bygd opp av tre faktorer: adferd, tanke og følelse. Hvis disse tre ikke er i balanse, vil man ikke kunne etablere et varig fast forhold til trening. Hvis viljestyrken er sterk nok til å holde på det nye adferdsmønsteret, vil den følelsesmessige tilknytningen komme etter hvert.

Flere kjøper kosttilskudd

I en tid der problemstillinger rundt folk sin helse er flombelyst i media, er det stadig flere som prøver å tilnærme seg det tynne eller muskuløse kroppsidealet.

Både treningssentre og kostbutikker NRK har snakket med, melder at salget av medlemskap og tilskudd er på stigende front.

– Det skal jeg love deg. Vi selger stadig mer treningsprodukt, økologisk mat og såkalt «supermat» (grønnsakpulver). I januar er slankepiller og rensemiddel særlig populært, sier Annbjørg Løvoll ved Sunkost Moa i Ålesund.

Saken fortsetter under bildet

Annbjørg Løvoll

Annbjørg Løvoll ved helsekostbutikken Sunkost Moa i Ålesund sier slankepiller og rensemiddel er i vinden.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Også Malin Olsvik Wollstad ved treningssenteret Stamina Hot forteller at hundrevis av nye medlemmer strømmer til i januar og februar.

– Folk virker å være mer treningsbevisste enn før, og fokuset på trening og kost i media er nok en del av grunnen til det, sier hun.

Til tross for iveren viser fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå at nordmenn slett ikke er så aktive som vi liker å tro. En tidsbrukundersøkelse viser at nordmenn er nest latest i Europa, med så vidt over 40 minutter fysisk aktivitet per dag.

Malin Olsvik Wollstad

Malin Olsvik Wollstad sier stadig flere velger å bruke personlig trener og veileder.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

SSBs levekårsundersøkelse viser også at vi blir stadig fetere, og det gjelder særlig menn. I tiårsperioden 1998 til 2008 økte andelen menn med såkalt alvorlig overvekt (fedme) fra syv til hele tretten prosent – altså nesten en dobling.

Sofaen er farligst

Fjørtoft selv har svært liten tro på at myndighetene klarer å snu denne trenden. Han forakter Helsedirektoratets kostråd om mye karbohydrater og lite fett, og skyr nøkkelhullmerkingen av matvarer.

– Helsemyndighetene er så på bærtur at jeg nesten ikke gidder å kommentere det. Et vell av vitenskapelige undersøkelser på nettet viser at det er sukkeret som er farlig, og ikke det mettede fettet. Likevel anbefaler staten at 60 prosent av kostholdet skal være karbohydrater.

Fjørtoft er også oppgitt over at man har tuklet med maten og laget lettprodukter med e-stoffer og kunstig smakstilsetning.

– Det er ofte disse produktene som blir nøkkelhullmerket, mens egg – som er den sunneste matvaren av de alle – aldri vil få denne merkingen på grunn av høyt fettinnhold. Jeg blir nesten sint, sier Fjørtoft.

Per Helge Fjørtoft

– Trening skal være gøy, sier Per Helge Fjørtoft (32).

Foto: Stian Lønne Zakariassen

– Hva mener du er løsningen?

– Sett deg mål, og finn din indre motivasjon gjennom glede. Jeg er overhodet ikke enig i de PT-ene som sier at trening ikke skal være gøy. Det skal være en lek! Tillat deg også å skeie ut i kosten, men prøv å være strikt 80 prosent av tiden.

Psykolog Sørdal er også konsis i sin oppsummering. Personlig synes han ikke toppidrett og maksimal tyning av kroppen er sunn, men nevner et annet moment som kan være motiverende i seg selv.

– Det er farligst å bare ligge på sofaen. Det er der de fleste dør.

  • Si din mening! Har du oppdaget gleden ved trening og nøkkelen til vedvarende motivasjon?