Fiskerstrand sier næringen må tenke nytt og annerledes, og legge opp arbeidet mer direkte med forskingsinstitusjoner.
- Her er det snakk om å gå sammen flere aktører. Rederi, verft og skipskonsulenter, sier han.
- Man må ta i bruk ny tekologi. Det kan være nye materialer, det kan være nytt utstyr, men også kombinere kjent teknologi til nye konsept, forsetter han.
På denne måten kan verftene være med på å skreddarsy nye konsept som kan vere interessante for rederlagene.
Permitteringer
Siden høsten i fjor har det kommet meldinger om permitteringer og oppsigelser innen verftsindustrien.
Årsaka er mangel på oppdrag. Oppdrag som heller går til andre land, der byggekostnadene er lavere.
I følge Fiskerstrand er et normalår for verftsnæringen tegning av kontrakter til en verdi av 14 milliarder kroner.
I fjor ble summen rundt 6,2 milliarder kroner.
- Veldig mange verft går tomme nå fremover våren. Det er kun få som har arbeid inn i 2004, sier han.
I tillegg til å vere formann i foreningen Norske Skipsverft er Rolf Fiskerstrand administrerende direktør ved Fiskerstrand Verft i Sula.
Han tegner et heller dystert bilde av framtiden for mange norske skipsverft.
Venter på svar
I forrige måned hadde verftsnæringen møte med næringsminister Ansgar Gabrielsen for å drøfte hva myndighetene kan gjøre for å støtte næringen.
Fiskerstrand sier ministeren lovte å komme med tilbakemelding.
- Vi ser med stor forventnig frem til at han kommer tilbake med sitt svar, avslutter Fiskerstrand.