Hopp til innhold

Vi er mest misfornøyd med taxi

En undersøkelse viser at drosjebransjen har mye å gå på i forhold til folks tilfredshet.

Taxi
Foto: Nils Fredrik Røren / NRK

Forbrukerundersøkelsen 2008 viser at drosjebransjen skårer dårligst i en sammenligning av 40 bransjer.

Bransjene er målt på tillit, transparens og klagemuligheter. Transparens betyr i denne sammenhengen at forbrukerne kan gjøre sine egne rasjonelle vurderinger av priser og kvaliteter.

Drosjebransjen kommer dårligst ut når det gjelder transparens og klagemuligheter, mens helsekostbransjen taper når det kommer til tillit.

– Klageforholdene i persontransportbransjen er langt fra gode nok. Vi ser at både taxi, tog og andre kollektivreiser kommer svært dårlig ut, sier forbrukerpolitisk direktør Benedicte Bergseng Mælan i Forbrukerrådet.

- Overrasket

- Dette er en stor utfordring for oss, sier Wiggo Korsnes i en kommentar til FBI. Han er administrerende direktør i Norges Taxiforbund, som omfatter rundt 210 drosjesentraler landet rundt.

- Det aner meg at medienes negative omtale av taxibransjen de siste årene har slått negativt ut. Likevel er jeg overrasket, ettersom i hvert fall de store drosjesentralene har egne klagekontorer som tar henvendelser fra kundene på alvor, sier taxidirektøren.

- Enten har vi har informert for dårlig om klagemulighetene. Eller så er det slik at det å ta taxi i Norge er såpass billig at mange ikke tar seg bryet med å klage hvis de for eksempel mener sjåføren har kjørt en omvei slik at prisen ble litt høyere enn forventet.

- Uansett vil vi nå informere alle sentralene våre om resultatene fra denne undersøkelsen. Deretter setter vi oss ned og vurderer hva vi kan gjøre bedre, sier Wiigo Korsnes.

Pakkereiser på topp

I den andre enden av skalaen finner vi bransjen som driver med pakkereiser.

Forbrukerrådet mener det er anledningen til å klage som på mange måter skiller bransjene.

– På området pakkereiser har det vist seg at gode klageordninger, og aktiv etterlevelse av klagenemndas vedtak, bidrar til tilfredse forbrukere og er med på å skape et kundevennlig produkt. Dette bør være et eksempel til etterfølgelse.

Forbrukerrådet har lenge prøvd å få til en klagenemd for kollektivtransport, men dette arbeidet har så langt ikke ført fram.

Vanskelige advokatpriser

Undersøkelsen har også tatt for seg muligheten for sammenligning av pris, og her skårer de fleste dårlig.

Nederst kommer imidlertid advokatbransjen. Forbrukerrådet mener det er for vanskelig å sammenligne både pris og kvalitet for kundene.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)