Hopp til innhold

Venneabonnement for de få

Teleselskapenes nye venneabonnement lokker med 0,- kroner i minuttet, men det som høres gratis ut er dyrere enn man skulle tro.

Venneabonnement lønner seg kun for de få.
Foto: NRK, Telenor, Netcom / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

  Se innslaget og studiodebatten med Netcom og Telenor her

Med disse slagordene prøver Telenor og NetCom i sine tv-reklamer å selge sine abonnement Telenor FriVenner og NetCom Venner.

Også Chess og Tele2 har tilsvarende venneabonnement hvor man kan ringe for 0 kr i minuttet så lenge de man ringer er i samme teleselskap.

Det tv-reklamen ikke forteller like tydelig er hvilke mobilbrukere dette faktisk er lønnsomt for. Men det har nå Post- og teletilsynet nå regnet på.

Først når du ringer 1000 minutter

De har tatt utgangspunkt i en gjennomsnittlig mobilbruker som ringer 143 minutter i måneden fordelt på 80 samtaler.

Dersom denne mobilbrukeren ikke har stålkontroll på hvilke teleselskap de han ringer til har, så vil et venneabonnement i gjennomsnitt koste ham 160 kr i måneden, mens de rimeligste abonnementene vil koste 90 kr i måneden.

Det lønner seg først å velge venneabonnement når denne mobilbrukeren ringer 1000 minutter i måneden, altså 7 ganger så mye som gjennomsnittsnordmannen.

Selv om mobilbrukeren vet at 3 av 4 samtaler går til venner i samme teleselskap, så må han ringe mer enn gjennomsnittet for at det skal lønne seg.

– Televenner er noe helt annet enn virkelige venner. Hvis du vil ringe med disse abonnementene skal du ringe veldig veldig mye før det lønner seg, sier informasjonsdirektør i Post- og Teletilsynet Elisabeth Sørbøe Aarsæther.

Grunnen til at «0 kr i minuttet»-abonnementene ikke er lønnsomme for folk flest, er at de kan ha en høyere startpris og månedspris enn normalt.

Telenors venneabonnement har for eksempel en svært høy startpris på 89 øre.

Venneabonnementene vil også bli dyrere enn man tror i mindre teleselskap hvor det vil være færre «televenner» man kan ringe for 0 kr i minuttet til. Det hjelper jo lite med et slikt abonnement hvis de faktiske vennene er tilknyttet andre selskap.

I teleselskapene er man ikke enig i Post- og teletilsynets konklusjon om at venneabonnement kun vil lønne seg for et mindretall.

-Det kan godt hende at våre kunder ikke er som gjennomsnittsforbrukeren. Hos oss er det faktisk slik at det for veldig mange av våre kunder lønner seg å ha NetCom Venner som tilleggstjeneste, sier Guri Wormdahl som er kommunikasjonssjef i NetCom.

 

Kompliserte abonnement lurer forbrukeren

Man må altså vite hvilke telefonselskap de man ringer til har og kjenne sitt eget ringemønster svært godt før man kan regne ut om venneabonnement kan lønne seg.

I Post- og teletilsynet er man kritiske til at slike kompliserte abonnement brer om seg, noe som lett kan lure forbruken til å velge feil.

– Dette synes vi er for galt. Operatørene må utvikle modeller slik at forbrukerne kan ta kvalifiserte valg og da må forbrukerne ha informasjon som er lett og forstå og som kan sammenlignes med andre abonnement. Det er rett og slett for vanskelig å være forbruker. Dermed velger mange abonnement som de tror er billige, men som viser seg slett ikke å være så billige som man hadde regnet med, sier Sørbøe Aarsæther.

I Telenor er man uenig i fremstillingen om at de opererer med kompliserte abonnementstyper.

-Vi har svært mange forskjellige mennesker i dette landet. Vi tilpasser abonnementene til ulike kundebehov. Vi mener at det er enkelt og oversiktlig å finne ut av vår abonnementsstruktur. Vi har aldri sagt at FriVenner skal passe for alle kundene våre, sier Anders Krokan som er informasjonssjef i Telenor.

 

Prøv vår Mobilkalkulator

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)