Trening som kan skade hjerte og muskler

Sjeflege advarer mot å trene med influensa.

Ikke tren med influensa, råder treningsekspert og sjeflege.

Når vi er syke, jobber kroppen intenst med å bli frisk igjen, og den bør derfor ikke bli utsatt for andre påkjenninger, mener treningsekspert Jill Jahrmann.

Foto: Colourbox

Snørra renner, trykket bygger seg opp i hodet, og hostekulene river i brystet. Samtidig hører du joggeskoene rope på deg fra gangen. Å vite om du skal trene eller unngå fysiske anstrengelser når du er syk, er vanskelig å avgjøre.

Viktig å skille mellom influensa og forkjølelse

Ute synker temperaturen og forkjølelses- og influensatiden er i anmarsj.

Begrepene brukes gjerne om hverandre, men ifølge sjeflege Christian Loennecken ved Volvat Medisisnke Senter, er det viktig å skille mellom influensa og forkjølelse for å vite om man bør droppe treningen eller ei.

Forkjølelse er en virusinfeksjon i slimhinne i nese og hals.

– Populært sagt kan man si at dersom du kjenner tegn på forkjølelse og det sitter over halsen og ikke føles ubehagelig, er det greit å mosjonere lett, men ikke for hardt, sier Loennencken.

Sjeflege Christian Loennecken ved Volvat Medisinske Senter

Sjeflege ved Volvat Medisinske Senter, Christian Loennecken.

Foto: Privat

Influensa er derimot en virusinfeksjon som også smyger seg ned i luftveiene.

– Har du feber, hodepine og smerter i kroppen, er du mer angrepet og bør holde deg hjemme under dyna, legger han til.

Kan angripe hjertemuskelen

Trening er som kjent bra for immunforsvaret. Men har du fått influensa, kan viruset angripe musklene og bryte ned kroppen i stedet.

– Influensa er en mer alvorlig sykdom som fører til at man er såpass slapp og sliten at man ikke er i form til å trene. Influensaviruset angriper luftveiene, noe som gir utslag i hoste og tyngre pust, informerer Loennecken.

Muskelsmertene man kjenner er derimot forårsaket av at viruset angriper muskelsystemet, av og til også hjertemuskelen.

– Det er særlig derfor man bør være forsiktig med å trene under en influensasykdom, sier han.

– Lytt til pulsen og pusten

Har du først valgt å begi deg ut på en treningsøkt i tvilstilfelle, er det et par faresignaler du bør være obs på:

– Blir du fortere sliten og merker at kroppen ikke oppfører seg slik den pleier, kan du ta det som et signal på at du burde la treningsskoene ligge, forteller Loennecken til NRK.no.

Du bør særlig legge merke til pusten.

– Har du pådratt deg en influensa, vil viruset krype ned i luftveiene slik at du blir lettere tungpusten. Har du dårligere kondisjon enn vanlig bør du ta det roligere, legger han til.

Risikoene for å trene under en sykdom er i tillegg veldig individuelt, understreker han.

– Røykere er for eksempel mer utsatt for luftveisplager, i likhet med personer som har allergi- og astmaplager.

Når kan du begynne å trene igjen?

Loennecken forteller at de fleste kan mosjonere vanlig igjen innen en uke etter at de er friske, men det avhenger av hvor syk du har vært.

Etter en forkjølelse kan du begynne å trene igjen etter et par feberfrie dager. Har du hatt influensa bør du imidlertid være mer forsiktig.

– En influensa varer gjerne opp til to uker. Mange føler seg ikke friske og er ikke klar før en til to uker etter dette. Det viktigste er at du lytter til kroppens signaler og kjenner etter om du føler seg opplagt, sier han.

Formen synker raskt

Ifølge treningsekspert og fysioterapeut, Jill Jahrmann ved Synergi Helse, blir formen raskt redusert uten trening.

– Et par uker uten kondisjonstrening vil kunne gjøre merkbar forskjell. Er det derimot snakk om en liten, forbigående sykdomsperiode på tre-fire dager, vil ikke formen ta skade av den grunn.

Treningsekspert Jill Jahrmann

Treningsekspert og fysioterapeut, Jill Jahrmann.

Foto: Lars Myhren Holand

Det spiller likevel ingen rolle hvilke treningsform du velger; så lenge du har feber og er syk, bør du holde deg i ro, mener hun.

– Grensen for å trene går ved feber. Når vi er syke, jobber kroppen så intenst med å bli frisk igjen, og den bør derfor ikke bli utsatt for andre påkjenninger.

Ikke start for hardt

Når feberen er borte og det kun er litt snørr og smågrums igjen, har du ingen unnskyldninger for å legge treningsplanene på hyllen.

Men det er viktig å starte rolig og gi kroppen nok mat og drikke, informerer Jahrmann.

– Du kan ikke legge ut på en mils løpetur etter at du har vært borte fra trening på grunn av sykdom - det er ikke kroppen klar for.

Ta det med ro og kjenn på kroppens signaler.

– I tillegg er det viktig å tilføre nok veske og sørge for at kroppen har nok næring i forkant av treningen, råder treningseksperten.

Les også: For mye trening kan skade hjertet

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)