For profesjonelle pengeinnsamlere eller fundraisingsselskap er veldedighet blitt god butikk. Bransjen håver inn millioner av kroner hvert år på å drive pengeinnsamling på vegne av humanitære organisasjoner.
Viadial AS er et av de største selskapene
her i landet og tjener store penger på humanitære organisasjoner. Selskapet, som nå er kjøpt opp av Talk2me, selger blant annet lodd og verver medlemmer via telefon.
I 2002 hadde Viadial en omsetning på nesten 100 millioner kroner. Administrerende direktør, Arild Horsberg, i Talk2me sier med rette at humanitære organisasjoner er gode kunder.
Det koster
Humanitære organisasjoner er gode kunder, sier Arild Horsberg, administrerende direktør i Talk2me.
– Å drive pengeinnsamling er dyrt og kostnadene er ofte vanskelig å kommunisere til giverne.
Administrerende direktør i Talk2me, Arild Horsberg, innser at kommunikasjonen med giverne ikke blir enklere når han forteller at bare 30 prosent av pengene som Viadial samler inn går til oppdragsgiveren, en humanitær organisasjon.
– Opp til 70 prosent av givernes penger blir igjen hos oss sier Horsberg. 10 prosent av dette er ren fortjeneste. Likevel mener han at deres selskap gjør jobben bedre enn organisasjonene selv kan klare.
– Har du moralske betenkeligheter med at du tar så mye av pengene som folk tror de gir til ideelle formål?
– Nei, jeg tror folk forstår at vi må ha lønn vi også, sier Horsberg.
De "gode" hjelperne
Iréne Wrigstedt i Fundraising Gruppen.
Et annet selskap i bransjen er svenske Fundraising Gruppen. Selskapet skaffer medlemmer for humanitære organisasjoner ved å verve folk på gata. Og de tar seg godt betalt for jobben. 1100 kroner må Redd Barna betale for hvert medlem Fundraising Gruppen verver.
Amnesty Internasjonal Norge som også er kunde av Fundraising Gruppen betaler 800 kroner for hvert medlem det private selskapet verver.
Daglig leder Iréne Wrigstedt i Fundraising Gruppen lever godt av inntektene fra de humanitære organisasjonene. I fjor hadde Wrigstedt en inntekt på over 1,3 millioner svenske kroner. Markedssjef, Lasse Imrik, i Amnesty liker ikke den høye lønningen til Wrigstedt.
Lasse Imrik i Amnesty sier det lønner seg for Amnesty å bruke Fundraising Gruppen.
– Man skal ikke tjene seg rik på folks veldedighet sier Imrik.
Likevel forsvarer Amnesty Internasjonal Norge at de bruker Fundraising Gruppen til å verve medlemmer.
– Det lønner seg på sikt, forteller Imrik, – Amnesty regner med at hvert nytt medlem bidrar med rundt 7000 kroner over sju år.
Generalsekretær Gro Brekken i Redd Barna sier hun er glad for at det blir satt fokus på hvor mye de private pengeinnsamlerne tar seg betalt.
– Det kan hjelpe oss til å forhandle frem bedre avtaler, sier Brekken.
Samarbeid er billigere
Daglig leder for Innsamlingskontrollen i Norge, Øivind Feght Knutsen, mener de humanitære organisasjonene burde gått sammen om oppgavene de i dag kjøper av private innsamlere. På denne måten unngår man et fordyrende mellomledd.
Direktør i Norad Tove Strand mener ideen er god, men tror det er langt frem til et slikt samarbeid fordi organisasjonene er konkurrenter. De konkurrer om giverne.