Forbrukerombudet mener at firmaet Intermedia as har ringt opp folk som er reservert mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret. Firmaet vil derfor få en bot på rundt 70.000 kroner.
I sommer trådte den nye markedsføringsloven i kraft. Da overtok Forbrukerombudet tilsynet med telefonsalget, og fikk mulighet til å ta i bruk bøter som virkemiddel.
Ombudet mener nå at Intermedia har "gjort seg fortjent til" en bot etter å ha fått inn 15 klager på selskapet.
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier at de har mottatt klager på dem over flere år.
- Datatilsynet som tidligere hadde tilsyn med slike klager har også hatt betydelige runder mot Intermedia, og innskjerpet veldig at de må bli bedre på det de driver med. Derfor syntes vi det var riktig å skrive ut det første overtredelsesgebyret mot Intermedia.
- Men også andre selskaper står i fare for å få tilsvarende gebyrer, forteller Thon.
Slik reserverer du deg
Loven krever nå at telefonselgere skal "vaske" listene sine opp mot Brønnøysundregisteret én gang i måneden, i stedet for hver tredje slik det var før.
Du kan også reservere telefonnummeret ditt (og ikke bare navnet), da er det enda mindre fare for at du blir oppringt.
- Gode tips:
Ringer Finn.no sine kunder
Intermedia selger annonseplasser på nettet, og er via telefonsalg på jakt etter kunder. Mange forbrukere som har ting til salgs liggende ute på nettstedet Finn.no er blitt oppringt av Intermedia, som først gir inntrykk av å være interessert i å kjøpe det som er til salgs.
Litt lenger ut i samtalen blir det klart at de egentlig ikke ønsker å kjøpe noe, men å selge annonseplass et annet sted.
Dette er en framgansmåte som provoserer blant annet Finn.no. I flere år har de fått henvendelser fra annonsører hos Finn som har fått telefoner fra Intermedia.
- Vi ønsker jo at kundene våre skal komme til oss og være fornøyd med det produktet vi har. Og vi synes det hadde vært fint om våre kunder kunne få annonsere hos oss uten å bli plaget av andre som skal selge annonser til dem, sier viseadministrerende direktør i Finn.no Frode Nordseth.
Forbrukerombudet mener at at Intermedia har brutt markedsføringsloven ved å ringe opp folk og numre som er reservert mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret.
Mener de ikke bryter ikke loven
Styreleder Sigbjørn Rivelsrud i Intermedia mener at Forbrukerombudet tar feil. Han sier at de fleste numrene selskapet har ringt til er registrert på bedrifter og dermed lovlig å bruke.
Rivelsrud forstår at dette kan være irriterende for folk, men understreker at de ikke bryter loven. Intermedia kommer sannsynligvis til å ta boten til Markedsrådet som er ankeinstansen i slike saker.
Klistremerker og brosjyrer
Fra i dag av tilbyr regjeringen brosjyrer og "nei takk"-klistremerker, med informasjon om de nye, enklere måtene man kan reservere seg mot postreklame og telefonsalg.
- Det er viktig at forbrukerne får god informasjon om mulighetene for å reservere seg, slik at de sikres en valgfrihet, sier barne- og likestillingsminister Audun Lysbakken.
Departementet gir nå alle landets kommuner tilbud om å bestille gratis
med postkassemerker, informasjon om reservasjonsrett, samt hvordan man klager hvis noen ikke lar seg stoppe av reservasjonen.Tidligere i år ble altså tøylene strammet overfor selskaper som driver telefonmarkedsføring og sender ut postreklame.
De nye reglene pålegger selskapene blant annet å informere om reservasjonsretten og foreta månedlige kontroller mot reservasjonsregisteret.
- Hva mener du om telefonsalg? Skriv i kommentarfeltet under!