Hopp til innhold

Smekk til telefonselgere

For første gang får et selskap som driver med telefonsalg en bot for brudd på den nye markedsføringsloven. Firmaet skal ha ringt opp folk som har reservert seg mot slikt salg.

Illustrasjonsbilde
Foto: Morten Holm / Scanpix

Forbrukerombudet mener at firmaet Intermedia as har ringt opp folk som er reservert mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret. Firmaet vil derfor få en bot på rundt 70.000 kroner.

I sommer trådte den nye markedsføringsloven i kraft. Da overtok Forbrukerombudet tilsynet med telefonsalget, og fikk mulighet til å ta i bruk bøter som virkemiddel.

Ombudet mener nå at Intermedia har "gjort seg fortjent til" en bot etter å ha fått inn 15 klager på selskapet.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier at de har mottatt klager på dem over flere år.

- Datatilsynet som tidligere hadde tilsyn med slike klager har også hatt betydelige runder mot Intermedia, og innskjerpet veldig at de må bli bedre på det de driver med. Derfor syntes vi det var riktig å skrive ut det første overtredelsesgebyret mot Intermedia.

- Men også andre selskaper står i fare for å få tilsvarende gebyrer, forteller Thon.

Slik reserverer du deg

Loven krever nå at telefonselgere skal "vaske" listene sine opp mot Brønnøysundregisteret én gang i måneden, i stedet for hver tredje slik det var før.

Du kan også reservere telefonnummeret ditt (og ikke bare navnet), da er det enda mindre fare for at du blir oppringt.

Ringer Finn.no sine kunder

Bjørn Erik Thon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon gir nå den første boten for telefonsalg.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Intermedia selger annonseplasser på nettet, og er via telefonsalg på jakt etter kunder. Mange forbrukere som har ting til salgs liggende ute på nettstedet Finn.no er blitt oppringt av Intermedia, som først gir inntrykk av å være interessert i å kjøpe det som er til salgs.

Litt lenger ut i samtalen blir det klart at de egentlig ikke ønsker å kjøpe noe, men å selge annonseplass et annet sted.

Dette er en framgansmåte som provoserer blant annet Finn.no. I flere år har de fått henvendelser fra annonsører hos Finn som har fått telefoner fra Intermedia.

- Vi ønsker jo at kundene våre skal komme til oss og være fornøyd med det produktet vi har. Og vi synes det hadde vært fint om våre kunder kunne få annonsere hos oss uten å bli plaget av andre som skal selge annonser til dem, sier viseadministrerende direktør i Finn.no Frode Nordseth.

Forbrukerombudet mener at at Intermedia har brutt markedsføringsloven ved å ringe opp folk og numre som er reservert mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret.

Mener de ikke bryter ikke loven

Styreleder Sigbjørn Rivelsrud i Intermedia mener at Forbrukerombudet tar feil. Han sier at de fleste numrene selskapet har ringt til er registrert på bedrifter og dermed lovlig å bruke.

Rivelsrud forstår at dette kan være irriterende for folk, men understreker at de ikke bryter loven. Intermedia kommer sannsynligvis til å ta boten til Markedsrådet som er ankeinstansen i slike saker.

Klistremerker og brosjyrer

Telefonsalg

Nå skal det bli enda enklere å reservere seg mot telefonselgere.

Foto: Illustrasjonsfoto: ScanStockPhoto

Fra i dag av tilbyr regjeringen brosjyrer og "nei takk"-klistremerker, med informasjon om de nye, enklere måtene man kan reservere seg mot postreklame og telefonsalg.

- Det er viktig at forbrukerne får god informasjon om mulighetene for å reservere seg, slik at de sikres en valgfrihet, sier barne- og likestillingsminister Audun Lysbakken.

Departementet gir nå alle landets kommuner tilbud om å bestille gratis "nei takk"-brosjyrer med postkassemerker, informasjon om reservasjonsrett, samt hvordan man klager hvis noen ikke lar seg stoppe av reservasjonen.

Tidligere i år ble altså tøylene strammet overfor selskaper som driver telefonmarkedsføring og sender ut postreklame.

De nye reglene pålegger selskapene blant annet å informere om reservasjonsretten og foreta månedlige kontroller mot reservasjonsregisteret.

  • Hva mener du om telefonsalg? Skriv i kommentarfeltet under!

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)