Det finnes faktisk mye en mailbruker kan gjøre for å fikse opp i jungelen av spam. Følger du rådene under kan du faktisk bli kvitt spam-mail for alltid.
Hvorfor spam?
Mailen din fungerer som en nøkkel direkte til deg og til din data. Derfor er mailadresser mye verdt og fungerer som en byttevare mellom bedrifter. En del bedrifter selger faktisk mailadresser til de som sender spam.
Av en milliontals spam-mail som sendes svarer i gjennomsnitt kun åtte personer. Ved å sende ut tilstrekkelige mange mail er sjansen større for å få noen som klikker seg videre inn på spam-mailen.
Man får også spam fra venner og bekjente som har skaffet seg medlemskap på ulike nettsteder. Fra det øyeblikket din venn melder seg inn finnes du også i listen over utsendingslisten.
Slik fjerner du spam-mail:
Det viktigste er å holde en lav profil. Hvis din mailadresse vises med både fornavn og etternavn som dette: fornavn.etternavn@bedrift.no ligger den åpen for dem som samler inn adresser på websider. Unngå så godt det går å publisere din mail på nettet.
Bruk mailprogrammet, for det gir deg mulighet til å legge inn filtre. Ved å filtrere bort de du ikke vil få mail fra beskytter du deg mot spam fra dem. Mange mailprogrammer har også et innebygd spamfilter som gjør det lettere å sortere bort skrapet.
Ikke avregistrere deg fra suspekte mailinglister for ofte signaliserer det bare at du leser mailen, noe som gjør at de fortsetter å sende flere mail til deg.
Ikke registrer deg
Ifølge Dina Pengar.se krever mange websider som Financal Times og New York Times at du registrerer en konto for å lese artiklene.
På siden Bugmenot.com deler alle sine innlogginger, så det er bare å kopiere og klistre inn. Da slipper du å registrere deg selv og unngår å få tilsendt spam. På Mailinator.com kan du også finne en mailadresse som du kan bruke.
Flere mailadresser
Det kan også være lurt å stille inn flere mailadresser til samme mail. Fordelen er at du kan ha mailadresse med ulike prioriteringer. Det er lurt å ha tre ulike adresser.
Eksempel:
1.ola.nordmann@jobben.no
2.ola.nordmann@gmail.no
3.ola.nordmann@msn.com
Bruk den med lavest prioritering (mail 3) til alt som ikke er av viktig karakter som for eksempel: nyhetsbrev, mailtjenester, innlogging av sider, medlemsskap og så videre.
Bruk din private(mail 2) til all kontakt med venner, familie og andre.
Bruk den siste mailen til kontakt med de fleste, men pass på at den har et ordentlig filter.
Til slutt er det viktig at du lærer deg mailprogrammet. I de aller fleste mail kan du lage ordentlige filtre som filtrerer bort spam.
.