NRK Meny

Sensurerer misfornøyde kunder

Anbudstjenesten mittoppdrag.no har bestemt seg for å kun vise positive omtaler av sine bedriftskunder på nettsiden.

mittoppdrag.no

Nettsiden mittoppdrag.no har bestemt seg for å skjule bedriftsomtaler med terningkast mindre enn 4.

Foto: Skjermdump

Anbudstjenesten mittoppdrag.no som eies av mediehuset Nettavisen og Vestover AS, har bestemt seg for å sensurere alle negative forbrukeromtaler om bedriftene på nettsiden, skriver Bergens Tidende.

«Vårt mål har jo alltid vært å øke inntjeningen til betalende kunder så mye som mulig. Å publisere negative omtaler er jo ikke forenlig med dette målet, så derfor har vi nå besluttet å skjule omtaler med terningkast mindre enn 4», skriver mittoppdrag.no i e-post som de har sendt til sine bedriftskunder.

Jarle Oppedal, kommunikasjonsjef i Forbrukerrådet

Jarle Oppedal, kommunikasjonsjef i Forbrukerrådet

Foto: cf-wesenberg

Videre i mailen står det at dette kun vil gjelde betalende bedriftskunder og at omtaler av bedrifter uten et abonnement vil fortsatt publiseres usensurert.

– Mister troverdigheten

Anbudstjenesten mittoppdrag.no er en nettside hvor bedrifter kan registrere seg for å komme i direkte kontakt med kunder som ønsker anbud for å få utført oppdag.

Her får bedriftene presentere seg selv og det har vært mulig for forbrukerne å legge igjen både positive og negative tilbakemeldinger etter endt oppdrag. Nå vil nettsiden skjule de negative omtalene.

– Å publisere kun positive tilbakemeldinger er verdiløs forbrukerinformasjon, sier kommunikasjonsjef i Forbrukerrådet, Jarle Oppedal til NRK.

Oppedal tror dette vil føre til at nettsiden vil ende opp med å miste troverdigheten i øyne på forbrukerne.

Frode Elton Haug

Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet

Foto: Pressebilde

– Kan være villedende reklame

Forbrukerombudet sier til NRK at de vurderer å se nærmere på saken.

– Dette er ikke en opplagt sak, men det kan reise spørsmål i forhold til paragrafene om villedende reklame i markedsførings-loven, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.

Haug sier at dette er en ny problemstilling som Forbruker-ombudet ikke er kjent med, og at han derfor uttaler seg kun på generelt grunnlag.

– Feil å ikke informere forbrukerne

Jarle Oppedal mener dette vil føre til ensidig og ubalansert informasjon for forbrukerne.

– Det blir feil å ikke informere forbrukerne når nettsiden beveger seg fra å være et sted hvor man kan dele forbrukererfaringer til å bli en ren annonseside for bedriftene, sier Oppedal.

Forretningsutviklingssjef Pål Nisja i Nettavisen sier til NRK.no at de ikke var informert på forhånd.

– Dette er basert på en feil. Jeg har forstått at dette bare var et innspill fra en selger som aldri var ment å sendes videre. Tjenesten er rullet tilbake allerede i kveld, sier Nisja til NRK.

Daglig leder Thomas Granhaug i Vestover ønsker ikke å kommentere saken, skriver bt.no.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.