Anbudstjenesten mittoppdrag.no som eies av mediehuset Nettavisen og Vestover AS, har bestemt seg for å sensurere alle negative forbrukeromtaler om bedriftene på nettsiden, skriver Bergens Tidende.
«Vårt mål har jo alltid vært å øke inntjeningen til betalende kunder så mye som mulig. Å publisere negative omtaler er jo ikke forenlig med dette målet, så derfor har vi nå besluttet å skjule omtaler med terningkast mindre enn 4», skriver mittoppdrag.no i e-post som de har sendt til sine bedriftskunder.
Videre i mailen står det at dette kun vil gjelde betalende bedriftskunder og at omtaler av bedrifter uten et abonnement vil fortsatt publiseres usensurert.
– Mister troverdigheten
Anbudstjenesten mittoppdrag.no er en nettside hvor bedrifter kan registrere seg for å komme i direkte kontakt med kunder som ønsker anbud for å få utført oppdag.
Her får bedriftene presentere seg selv og det har vært mulig for forbrukerne å legge igjen både positive og negative tilbakemeldinger etter endt oppdrag. Nå vil nettsiden skjule de negative omtalene.
– Å publisere kun positive tilbakemeldinger er verdiløs forbrukerinformasjon, sier kommunikasjonsjef i Forbrukerrådet, Jarle Oppedal til NRK.
Oppedal tror dette vil føre til at nettsiden vil ende opp med å miste troverdigheten i øyne på forbrukerne.
– Kan være villedende reklame
Forbrukerombudet sier til NRK at de vurderer å se nærmere på saken.
– Dette er ikke en opplagt sak, men det kan reise spørsmål i forhold til paragrafene om villedende reklame i markedsførings-loven, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.
Haug sier at dette er en ny problemstilling som Forbruker-ombudet ikke er kjent med, og at han derfor uttaler seg kun på generelt grunnlag.
– Feil å ikke informere forbrukerne
Jarle Oppedal mener dette vil føre til ensidig og ubalansert informasjon for forbrukerne.
– Det blir feil å ikke informere forbrukerne når nettsiden beveger seg fra å være et sted hvor man kan dele forbrukererfaringer til å bli en ren annonseside for bedriftene, sier Oppedal.
Forretningsutviklingssjef Pål Nisja i Nettavisen sier til NRK.no at de ikke var informert på forhånd.
– Dette er basert på en feil. Jeg har forstått at dette bare var et innspill fra en selger som aldri var ment å sendes videre. Tjenesten er rullet tilbake allerede i kveld, sier Nisja til NRK.
Daglig leder Thomas Granhaug i Vestover ønsker ikke å kommentere saken, skriver bt.no.