Av Dysleksiforbundet/
Alle elever har rett til tilpasset opplæring. Det vil si at alle elever har rett til å få en opplæring som er tilpasset deres evner og deres måte å lære på. Spesialundervisning er en form for tilpasset undervisning. Den er spesialtilpasset den enkelte elev.
Hjemmel: Opplæringsloven § 1-2 og § 5
Utredning
Foresatte har rett til å få utredet om barnet har en vanske eller ikke. Undervisningspersonalet har plikt til å vurdere om barnet trenger utredning eller ikke.
Opplæringsloven setter krav til utredningen. Den skal gi en oversikt over og ta standpunkt til følgende:
Eleven sitt utbytte av det ordinære opplæringstilbudet.
Lærevansker hos eleven og andre særlige forhold som er viktige for opplæringen.
Realistiske opplæringsmål for eleven.
Om det er mulig å hjelpe eleven med vanskene innenfor det ordinære opplæringstilbudet.
Hvilken opplæring som gir et forsvarlig opplæringstilbud.
Hjemmel: Opplæringsloven 5 -1 § 5-3 § 5-4
Alle elever har rett til tilpasset opplæring. (Illustrasjonsfoto)
Tilpasset opplæring
Hva kan kreves av tilpasning uten vedtak om spesialundervisning?
Alle elever har rett til tilpasset opplæring. Hvis et barn med lese- og skrivevansker ikke får vedtak om spesialundervisning innebærer det at utredningen av eleven har konkludert med at skolen har nok kompetanse og ressurser til å tilpasse undervisningen innenfor skolens ordinære rammer.
Utredningen skal si noe om hvilken opplæring som er gunstig for eleven. Den typen tiltak som utredningen nevner vil være de tiltakene som kan kreves som tilpasning. De spørsmålene det som foresatt er viktig å sette fokus på er:
Hvilke tiltak setter skolen inn for å tilpasse opplæringen?
Hvilken effekt har tiltakene?
Tiltak som kan være aktuelle innenfor skolens egen ramme kan være leksehjelp, dataopplæring som kan inneholde touchopplæring, lesekurs, prøve- og eksamenstilrettelegging og så videre.
Når eleven har fått vedtak om spesialundervisning
Et vedtak om spesialundervisning er et enkeltvedtak. Det vil si at vedtaket innebærer en individuell rett for den vedtaket gjelder.
Det skal utarbeides en individuell opplæringsplan for alle elever med vedtak om spesialundervisning. Den individuelle opplæringsplanen skal være så konkret at det går fram hvilke opplæringsmål eleven skal nå i løpet av neste halvår og hvilke tiltak skolen setter inn for å nå målene.
Elever med funksjonshemming for eksempel dysleksi kan bruke inntil fem år på videregående skole. (Illustrasjonsfoto)
Et vedtak i kommunen eller fylkeskommunen om spesialundervisning skal være så klart og fullstendig at det ikke er tvil om hvilket opplæringstilbud eleven skal få (vedtak som bare tildeler timeressurs er ikke nok).
Dersom en elev har behov for spesielle læremidler har skolen plikt til å sørge for at eleven får slike læremidler. Hvis en elev har fått datautstyr fra hjelpemiddelsentralen, plikter skolen å lære opp eleven til å bruke datautstyret.
Videregående opplæring
Elever som har vedtak om spesialundervisning på ungdomsskolen kan søke om opptak på særskilt grunnlag til videregående opplæring.
Elever med funksjonshemming som for eksempel dysleksi kan bruke inntil fem år på videregående skole.
På yrkesfag finnes det alternative opplæringsløp. Du kan for eksempel starte i bedrift og du kan få deler av opplæringen i bedrift.
Be skolen om orientering om hvilke ordninger som finnes.