Hvilke reiser er lurt å bestille på nett?
Jo mer komplisert din reise er, jo vanskeliger er det å få ”sydd” den sammen slik at alle elementer går opp.
Rene til/fra reiser er enklest og ofte det du kan spare mest på.
Hva skjer etter du har bestilt?
Etter du har bestilt får du gjerne et oppsett av bestillingen din på skjermen, og etter kort tid får du en bestillingsbekreftelse på e-post. Denne bør du ta en utskrift av, for dette er beviset på kjøpet ditt. Det samme som en kvittering.
Når du har fått bestillingsbekreftelsen har du kort tid til å avbestille eller endre billetten. Du bør ikke vente lenger enn et døgn før du evt prøver på dette. Hvis ikke du avbestiller eller endrer får du enten billetten i posten eller du reiser billettløst og bør da ta med billettbekreftelsen og legitimasjon på flyplassen.
Hvordan AVBESTILLE eller ENDRE en billett som er bestilt på nettet?
Dette varierer fra den ene tilbyder til den andre. Og det varierer sterkt mellom de ulike billettyper! Les kjøps- og bestillingsbetingelsene nøye før du bekrefter en bestilling. Nett-billetter har ofte flere og strammere restriksjoner enn billetter kjøpt via byrå.
Sørg for at du kjøper/har en avbestillingsforsikring.
Dette KAN være inkludert i hus-og-hjemforsikringen din eller det følger automatisk og kostnadsfritt med i kredittkortet ditt (American Express/Diners/Eurocard) dersom dette er den betalingsformen du benytter til å betale billetten.
Hvilke betalingsmåter er aktuelle?
Mulige betalingsformer kan variere mellom de ulike tilbyderne: Mange tilbyr BARE betaling ved direkte trekk på kredittkort, men det fins også flere som tilbyr seg å sende en giro. Forbrukerrådet har tidligere frarådet å betale flyreiser med kredittkort over nettet, men sier i dag at de ikke lenger ser på dette som spesielt risikofylt. Men de oppfordrer til å ta vare på utskriften av bestillingsbekreftelsen. Dette er kvitteringen på kjøpet ditt.
Kan man reservere plasser på fly?
Nei. Ikke i dag. Men dette er tilbud som mange nettsteder arbeider med, og som antagelig blir tilgjengelig i fremtiden.
Har alle nettsider det samme søke-/bestillingsverktøyet?
Nei. Du må gå inn på hver enkelt tilbyder å gjøre deg kjent med deres skjermbilde, bestillingsrutiner og produkttilbud.
Er det lettere å bestille på nett enn å snakke med et reisebyrå?
Dersom det kun er snakk om en enkel reise er dette kanskje tilfelle. Dersom det dreier seg om en reise som består av flere elementer slik som fly m/ flybytter/hotell/leiebil/visum/etc. kan det ofte være lurt å la et byrå legge opp reisen.
Er man trygg på at det man har bestilt er det man får?
Det er man sannsynligvis. Husk likevel på at du ALLTID tar en utskrift av bestillingen, bekreftelsen, reisebevis, flytider, telefonnummer og reisebetingelser. Ta dette med på reisen.
Og uansett: Husk reiseforsikring som inkluderer avbestillingsforsikring!
Fins det tilbud på nett som ikke kan kjøpes over disk?
Ja. De fleste selskap legger ut tilbud på nettet som er knyttet til tider/reisemål/kampanjer som et reisebyrå ikke vil kunne ha tilgang til. For å være sikker på at dette virkelig er billig, kan det være lurt å kontakte et byrå for å høre om de har et bedre tilbud til samme destinasjon innenfor samme aktuelle tidsperiode. De ulike selskapene følger hverandre ganske nøye og tilbyr ofte like produkter til like priser men solgt på ulike måter.
Er det billigere å kjøpe reiser over svenske nettsider?
Mye tyder på at valutafordelen er i ferd med å forsvinne samtidig som prisene i Sverige stiger, men du kan fortsatt finne billigere flybilletter på svenske sider. Prøv samme nettadresse som den norske, men bytt ut ”.no” med ”.se”
Glem ikke å kalkulere inn reise- og evt. overnattings-utgifter dersom selve billetten likevel er billigere!
Kan du forvente å finne akkurat den prisen og akkurat det reisemålet du har sett i annonsen til akkurat det tidspunktet det passer deg å reise?
Ikke nødvendigvis. Ha derfor alle mulige alternativer til tider og datoer klare for deg før du begynner å søke!
Hvor henvender man seg hvis noe går galt underveis?
Mye kan skje i forbindelse med reiser, og ting som forsinkelser, mistede fly, leiebiler som ikke er der, hoteller som ikke har bookingen din når du kommer og tapt eller forsinket bagasje er noen av tingene man kan blli utsatt for.
Første alternativ er det selskapet eller firmaet som skulle ha levert tjenesten. Har du bestilt hos et reisebyrå er dette neste alternativer. (De største byråene har 24-timers telfonvakt).
Har du bestilt på nett bør du ta fram utskriften du tok med deg fra bestillingsprosessen og lete under kjøpsbetingelsene. Hos alle seriøse aktører vil kontaktmulighet være oppgitt, men hos eneklte vil du nok være helt overlatt til deg selv. Sjekk dette før du bekrefter / bestiller hvis du tror denne sikkerheten vil være viktig for deg underveis!
Hva med forsikringer?
Betaling med kredittkort innebærer at forsikring er inkludert uten kostnader for for eksempel alle medreisende i en familie med samme adresse. Forsikring kan også ligge i familliens hus og -hjem- eller helårs reise-forsikring.
Utover dette koster vanligvis en ren forsikring fra ca. kr. 200,- og oppover per person avhengig av prisen og varigheten på reisen. Denne forsikringen er kun knyttet opp mot en spesifikk reise, – i motsetning til en helårs reiseforsikring med avbestillingsforsikring inkludert – som gjelder alle reiser i det året forsikringen løper – og er betalt en gang for alle.
De fleste forsikringer er begrenset til et reisefravær på ca. en måned. Vil du at den skal vare lenger, må du gjerne bestille/betale dette i tillegg.
Hvorfor er det ofte forskjellig pris på ut- og hjemreise?
Enten er det rett og slett ikke tilgjengelige seter i samme prissegment på begge flyvninger eller det kan være resultat av en bevisst forretningspolitikk der det er flere billige seter tilgjengelig for utreise enn for hjemreise. Kronglete tilgang på billig retur gjør da ofte at kunden velger en dyrere retur for å komme hjem til ”riktig” tidspunkt.
I slike tilfeller kan det lønne seg å sjekke alle alternative selskaper for mulige rabattbilletter før du bekrefter bestillingen.
Er det "umoderne" å gå på et reisebyrå å bestille?
Mange skryter av hvor lett det er å bestille billetter på nett. Og hvor billig de fikk det. Ikke la deg forlede til å tro at ALT kan gjøres på nett! Nettet gir deg ingen rom for dialog eller diskusjon eller alternativer utover det du selv søker deg fram til! Og nettet har selvsagt ingen ”reisefantasi” som kombinerer ulike alternativer og muligheter. Nettet viser deg kun svar på nøyaktig det du spør etter og er kun et ”speil” som er et resultat av det som noen har lagt inn. Det KAN finnes tilbud og muligheter som ikke er matet inn på nettet men som et byrå med erfaring og kompetanse kan gi deg tilbud om eller svar på.
Egentlig er spørsmålet om å bestille på nett noe du selv best vet svaret på, – avhengig av hvor rutinert du er i å bevege deg i reise- og billettjungelen.