Av og til er selger og kjøper uenige om en vare.Landets butikker har forskjellige regler hva angår deponering, bytterett og garantitid.
Nå har Forbrukerrådet lansert en elektronisk klageguide for å veilede både selger og kjøper.
(Ekstern lenke)
(Ekstern lenke)
Klikk deg frem
Klageguiden består av en klikkbar, grafisk fremstilling av de ulike stegene i klageprosessen, elektroniske klagebrev og utfyllende informasjon om relevante forbrukerrettigheter, skriver Forbrukerrådet.
– Både selgere og forbrukere har mye å gå på nå det gjelder kunnskap om forbrukerrettighetene. Vi håper den nye klageguide gjør det lettere å få oversikt over hva man kan klage på og hvordan forbrukertvister forløper, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.
Loven overgår garantien
Mange varer selges sammen med en garanti. Lengden på denne garantien kan variere fra ett år til livstid, avhengig av hvilket produkt du kjøper.
Men merk deg det at dersom du kjøper en vare med kort garanti, kan det hende du har krav på lenge garanti i forhold til forbrukerkjøpslovens bestemmelser.
Dersom du er usikker på om du eller selger er den som har rett kan du finne ut av dette i forbrukerkjøpsloven.
(Ekstern lenke)
(Ekstern lenke)
Forbrukerrådets kjøpevettregler
1. Ta vare på kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.
2. Du har 14 dagers angrerett ved kjøp på internett, telefon eller postordre. Du har ikke angrerett i butikk.
3. Avtal bytterett før du handler. Du har ikke automatisk rett til å bytte en feilfri vare.
4. En garanti skal gi deg noe ekstra, og kan aldri ta fra deg rettighetene i forbrukerkjøpsloven.
5. Klag til selger med en gang du oppdager feil ved varen. Du har minimum to års klagerett, fem år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.
6. Ikke gi opp selv om selger sier at ”garantien gjelder ikke”. Sjekk alltid rettighetene dine etter forbrukerkjøpsloven!
7. Selger har rett og plikt til å undersøke varen. Ved feil du selv ikke er ansvarlig for, skal du ikke betale for undersøkelse og reparasjon.
8. Ved reparasjon, kan du kreve lånegjenstand om reparasjonen tar mer enn en uke.
9. Selger kan rette samme feil to ganger. Etter dette kan du kreve ny vare, prisavslag eller heve kjøpet.
10. Har du betalt med kredittkort, og ikke får tilbake pengene du har krav på fra selger, kan du få dem fra banken (kortutsteder).
Begreper
Angrerett
Inntreffer når du har kjøpt en vare i et annet utsalgssted enn en butikk. Det være seg på internett, salgsmesser eller i telefonen. Da har kjøper i utgangspunktet 14 dagers angrerett.
Bytterett
Du har ikke nødvendigvis krav på dersom varen er feilfri. Sjekk forhandlers regler før du kjøper en vare du er usikker på om du vil beholde.
Klagerett
Kan du bruke dersom du har kjøpt en vare med mangel
Deponering
Du har ikke krav på det, men de fleste butikker tilbyr det. Hvor mange dager du da kan deponere varierer. Forhør deg om butikkens deponeringsregler før du kjøper en vare du kanskje ikke skal beholde.