Redd for å klage på en vare?

Forbrukerrådet lanserte denne uken en elektronisk klageguide.
Les hvilke rettigheter du har og hvordan du kan klage.

Spill i butikk
Foto: Colorbox.com

Av og til er selger og kjøper uenige om en vare.Landets butikker har forskjellige regler hva angår deponering, bytterett og garantitid.

Nå har Forbrukerrådet lansert en elektronisk klageguide for å veilede både selger og kjøper.

Prøv klageguiden her: (Ekstern lenke)

Les Forbrukerrådets artikkel her: (Ekstern lenke)

Klikk deg frem

Klageguiden består av en klikkbar, grafisk fremstilling av de ulike stegene i klageprosessen, elektroniske klagebrev og utfyllende informasjon om relevante forbrukerrettigheter, skriver Forbrukerrådet.

– Både selgere og forbrukere har mye å gå på nå det gjelder kunnskap om forbrukerrettighetene. Vi håper den nye klageguide gjør det lettere å få oversikt over hva man kan klage på og hvordan forbrukertvister forløper, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Loven overgår garantien

Mange varer selges sammen med en garanti. Lengden på denne garantien kan variere fra ett år til livstid, avhengig av hvilket produkt du kjøper.

Men merk deg det at dersom du kjøper en vare med kort garanti, kan det hende du har krav på lenge garanti i forhold til forbrukerkjøpslovens bestemmelser.

Dersom du er usikker på om du eller selger er den som har rett kan du finne ut av dette i forbrukerkjøpsloven.

Les forbrukerkjøpsloven her: (Ekstern lenke)

Les kjøpsloven her: (Ekstern lenke)

Forbrukerrådets kjøpevettregler

1. Ta vare på kvittering eller annen dokumentasjon på kjøpet.

2. Du har 14 dagers angrerett ved kjøp på internett, telefon eller postordre. Du har ikke angrerett i butikk.

3. Avtal bytterett før du handler. Du har ikke automatisk rett til å bytte en feilfri vare.

4. En garanti skal gi deg noe ekstra, og kan aldri ta fra deg rettighetene i forbrukerkjøpsloven.

5. Klag til selger med en gang du oppdager feil ved varen. Du har minimum to års klagerett, fem år hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

6. Ikke gi opp selv om selger sier at ”garantien gjelder ikke”. Sjekk alltid rettighetene dine etter forbrukerkjøpsloven!

7. Selger har rett og plikt til å undersøke varen. Ved feil du selv ikke er ansvarlig for, skal du ikke betale for undersøkelse og reparasjon.

8. Ved reparasjon, kan du kreve lånegjenstand om reparasjonen tar mer enn en uke.

9. Selger kan rette samme feil to ganger. Etter dette kan du kreve ny vare, prisavslag eller heve kjøpet.

10. Har du betalt med kredittkort, og ikke får tilbake pengene du har krav på fra selger, kan du få dem fra banken (kortutsteder).


Begreper

Angrerett
Inntreffer når du har kjøpt en vare i et annet utsalgssted enn en butikk. Det være seg på internett, salgsmesser eller i telefonen. Da har kjøper i utgangspunktet 14 dagers angrerett.

Bytterett
Du har ikke nødvendigvis krav på dersom varen er feilfri. Sjekk forhandlers regler før du kjøper en vare du er usikker på om du vil beholde.

Klagerett
Kan du bruke dersom du har kjøpt en vare med mangel

Deponering
Du har ikke krav på det, men de fleste butikker tilbyr det. Hvor mange dager du da kan deponere varierer. Forhør deg om butikkens deponeringsregler før du kjøper en vare du kanskje ikke skal beholde.


TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)