Drømmeyrket som pilot er ikke lenger like fristende. I en ny undersøkelse gjennomført i alle EU-landene viser resultatet at pilotene slett ikke lever på livets solside når de er på jobb.
I undersøkelsen, som er gjengitt av Politiken, sier fire av ti piloter at de vil fraråde sine egne barn å forfølge et yrke innen kommersiell luftfart.
Skammer seg
Eurpeiske piloter sliter med lange arbeidsdager og stort arbeidspress, noe som sliter på både motivasjon og helse.
75 prosent av de 433 pilotene i undersøkelsen svarer at de har møtt på jobb i en tilstand som tilsier at de etter reglene skulle ha vært hjemme. 86 prosent av pilotene har startet på en flyvning selv om de følte at de var for trøtte og slitne til at det var forsvarlig.
Den økende kommersialiseringen og prisdumpingen i reiselivsbransjen får noe av skylden for situasjonen.
– Hvordan skal offentligheten respektere piloter når de ser at flybilletter selges for 5.99 pund, sier en anonym pilot i rapporten.
Sover på jobb
Pilotene klager over lange arbeidsdager og mangel på søvn når de er i tjeneste og 20 prosent opplyser at de har vært på jobb uten søvn i 28 timer eller mer.
– Folk ser ikke at vi sovner når vi er i luften, men det skjer at vi er for trøtte til å holde oss våkne, forteller en pilot.
Rapporten kommer samtidig som en omfattende amerikansk undersøkelse har forsøkt å finne svar på om utmattelsesgraden hos amerikanske piloter kan knyttes til ulykker de siste årene.
Men initiativet møtte lite velvilje hos flyselskapene som ikke ville delta. Med stort frafall på deltagelsen, kunne ikke undersøkelsen konkludere med noen tydelig årsakssammenheng mellom slitne piloter og flyulykker.