De siste årene har det vært en enorm økning av dyre merkeklær til barn.
I løpet av de siste tre årene har klesmerkene Gant og Diesel hatt en økning på henholdsvis 81 og 30 prosent.
Livsstilen kan skape problemer
Mari Rysst, sosialantropolog ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) forsker på barneklær og trender.
Hun forteller til Forbrukerinspektørene at hun er bekymret over utviklingen, og mener at foreldre går langt for at det skal se ut som om barna kommer fra velstående hjem.
- Problemet med en slik livstil er at foreldrene som ikke har så god råd, ofte må utsette sine egne behov som tannlegebesøk og andre nødvendige ting for å få råd til dyre merkklær til barna.
Går i arv
Rysst advarer også om at det høye forbruket kan gå i arver og skape problemer for barnet senere.
– Det høye forbruket kan bli et stort problem når barna blir eldre. Mange tjener kanskje ikke nok til å videreføre livsstilen, påpeker forskeren.
Kopierer de voksne
Ifølge Svein Transeth i Sportswear AS har Gants positive utvikling innen barneklær sammenheng med et ønske om mer klassiske klær til barn, samt at de for tre år siden startet med mote til jenter.
Kolleksjonen Girls og Boys har klær til både jenter og gutter fra tre til femten år, og kopierer i stor grad klærne til de voksne.
Tenker kun mote
Også Arvid Krogh i Krogh Optikk i Oslo synes det er tankevekkende at flere foreldre tenker mer på mote enn på funksjon og kvalitet.
– Jeg håper foreldrene har vett nok til å stoppe og heller tenke kvalitet og funksjonalitet når de kjøper ting til barna.