Les også:
Rema 1000 på Ski opplever at særlig polakker fyller handlevognene til randen med barnebleier. Nå har de ansatte fått beskjed om å stoppe slik hamstring, skriver
.
- Fullt lovlig
Men er det lov å hindre kunder i å kjøpe så mye de vil av bleier og andre produkter? Ja, sier Forbrukerrådet.
- Butikken eier varene, og disponerer fritt over egne varer. Så dette er fullt lovlig, så lenge de ikke diskriminerer noen. Det er det samme som når du selger en bolig, du kan selv bestemme hvem du vil selge til – du trenger ikke engang å selge til den med høyest bud, sier Martin Skaug Halsos, rådgiver i Forbrukerrådet, til NRK.no.
Men det er praksis i bransjen å opplyse om eventuelle salgsbegrensninger.
- Dermed mener Forbrukerrådet at butikkene bør informere om slike begrensninger på forhånd, sier Skaug Halsos.
Pampers mest populært
Bleieprisene i Norge er veldig lave i forhold til mange andre land i Europa. En pakke med Pampers-bleier på Rema på Ski koster 85 kroner , og inneholder 62 bleier.
Butikken på Ski har ikke opplevd at noen andre varer i butikken er så attraktive for hamstring som Pampers-bleier.
Markedsdirektøren i Rema 1000 mener derimot at bleiehamstring ikke er noe stort problem:
- Tidvis setter kjøpmennene i REMA 1000 begrensninger på salget av ulike produkter for å hindre utsolgtsituasjoner. Dette kan for eksempel gjelde ribbe til jul. I forhold til hamstring av bleier har ikke dette vært en stor utfordring, sier Lars Kristian Lindberg til NRK.no.
- Følger ikke etter deg
Rema på Ski mener at de ikke stopper deg dersom du ”bare” kjøper fem-seks bleiepakker, det er snakk om fulle handlevogner før de reagerer. Butikksjefen frykter at bleiene selges videre i andre land, og han har selv sett hvordan hamstringen foregår.
– Vi stoppet et salg av store mengder bleier for en stund tilbake. Da ble bare varene fordelt i flere handlevogner. Vi fulgte etter dem opp på rådhusplassen, og så at bleiene ble lastet inn i samme bil, sier butikksjef Stian Landbakk, til Østlandets Blad.
Men Rema 1000 sentralt kan derimot berolige kundene med at de ikke følger etter deg hvis du kjøper ekstra mye av noe.
- I forhold til denne saken er det å mistenkeliggjøre enkeltkunder ikke akseptabelt for oss. Det er heller ikke vår rolle å etterkontrollere det kundene gjør etter at de har handlet på REMA 1000, mener markedsdirektør Lindberg.
Les også: