Paulus er tolket for snevert. Mye av det han har skrevet, er også misforstått. Det at Jesu død er en forsoningsdød - eller en betalingsdød - er misforstått. Det sier teologen Helge Hognestad. Da Jesus ble korsfestet, var det heller et uttrykk for at det var en del av han veg.
Paulus sier at han er blitt forvandlet og er blitt mer lik Jesus. Ettertiden har tolket Paulus slik at Jesus døde for syndene våre. Når vi ofte sier at Jesus er død for våre synder, er det å snu Paulus ”på hodet”, sier Helge Hognestad.
Det fører til at kristne mennesker ikke får oppleve den indre forvandlingen slik den er ment, sier han.
Hognestad mener at det handler mer om å bli forvandlet i ens eget liv enn det handler om å se at vi er syndere. Vi skal ikke dyrke Jesu død og hans kors, mener teologen. Han har brukt mange år på å finne ut hva Paulus mente.
Det begynte for 10 år siden da han for 10 år siden drømte at han kom til et antikt torg, der det var en dam. I drømmen vasset han gjennom og fikk del i noe av det Paulus hadde. Dermed fikk jeg et annet syn på Paulus.
Vi forstår bare stykkevis og del. Jeg syns det er fint at vi nå begynner å få et nytt syn på Paulus, sier Hognestad. Paulus har gjennom historia stått sentralt for hva Kirken skal mene om synd. Paulus har skrevet 13 av de 27 skriftene i Ny-testamentet. Og han er nok en av historiens mest siterte personer.
Sannsynligvis har ikke den kristne tradisjonen blitt slik den er, hvis det ikke hadde vært for Paulus. De aller første kristne, som f. eks. Peter og Jakob som ledet menigheten i Jerusalem, de var jøder og mente at de som skulle slutte seg til kristendommen, måtte slutte seg til jødedommen.
Paulus åpner budskapet for ikke-jøder. Han skriver i årene 49 til 56 og er de eldste kristne skrifter. Evangeliene kommer senere.
Paulus stengte nok ikke for Jesu budskap, men han er heller tolket for snevert av ettertiden. Vi har misforstått en god del av det han har sagt, sier Helge Hognestad.