Dersom feilprosenten på mobiltelefoner ikke går ned, vil rundt 300.000 nordmenn komme tilbake til butikken med defekte mobiler neste år. I tillegg er det mange som ikke orker å klage og som heller bare kjøper seg en ny telefon.
- Mange av dem som tar seg bryet med å klage opplever å bli kasteball mellom lover og garantiregler, mellom butikk og produsent sier Vivian Mikalsen i Forbrukerrådet.
Nokia må punge ut
Dette opplevde også Jonny Yapp, fra Oslo som kjøpte en Nokiatelefon på Internett. Etter nesten 20 reparasjonsforsøk på telefonen ønsket han å heve kjøpet. Noe har han rett til å gjøre etter norsk forbrukerkjøpslov, men Nokia ville heller forholde seg til sine garantiregler enn til norsk lov.
Flere produsenter opererer med en garantitid på ett år.
– Dette er en holdning som daglig skaper problemer for norske forbrukere, mener Vivian Mikalsen i Forbrukerrådet.
Konflikten mellom Jonny Yapp og Nokia havnet etterhvert i Forbrukertvistutvalget. Og utvalget slo fast at Nokia måtte gi Jonny 8000 kroner tilbake.
Like over nyttår må selskapet avgjøre om de vil anke avgjørelsen fra forbrukertvistutvalget inn for rettsapparatet.
Bedre mobiler
Forbrukertvistutvalget fastslår nå tre prinsipper som får stor betydning for alle med mobiltelefoner:
1. Vi kan klage på utenlandske produsenter.
2. Det er norsk forbrukerkjøpslov som gjelder.
3. Forbrukerne kan klage på feil innen fem år etter kjøpet.
Direktør i forbrukertvistutvalget, Svein Egebretsen, tror at avgjørelsen kan gi bedre mobiltelefoner på sikt fordi de utenlandske produsentene får et større ansvar når det oppstår problemer.
Mobilforhandlerne er også fornøyde med det nye vedtaket. Ifølge Trond Bentestuen i Expert kan avgjørelsen forsterke ansvarligheten til produsentene, slik at forhandlerne får en helt annen slagkraft når de skal forhandle om service på produktene.