392 kommuner får stryk for servicen

Forbrukerrådet har sjekket servicen til alle landets kommuner. Så mange som 392 kommuner får stryk. Se hvordan det gikk med din kommune.

Norges beste og verste kommuner på service

Forbrukerrådet er skuffet over nivået på servicen i norske kommuner, og gir kun 36 av dem et godkjentstempel.

Foto: Skjermdump: Forbrukerrådet

Kommunehuset i Rollag

På Rollag kommunehus utøves den beste kommunale servicen i landet, dersom vi skal tro Forbrukerrådets undersøkelse.

Foto: Rollag kommune

Ordfører Dag Lislien

Ordfører Dag Lislien (Sp) i Rollag jubler over å se at hans kommune har best score i servicetesten.

Foto: Kim Jansson / NRK

Hvert år sjekker Forbrukerrådet servicenivået, tilgjengeligheten og informasjonskvaliteten i alle av landets kommuner.

Søk opp og sjekk din kommune HER!

Ved å utgi seg for å være privatpersoner, har Forbrukerrådet henvendt seg til alle kommune på e-post, telefon og via kommunenes nettsider.

Best ut kommer Buskerud-kommunen Rollag, som får 88,9 av 100 mulige poeng i testen. Stange og Fyresdal kommer på en del andreplass med 83,6 poeng hver.

  • Se rangeringa av kommunene til høyre i saken ->

Ordfører Dag Lislien (Sp) i Rollag jubler over å se at hans kommune har best score.

– Det er stort å vinne en slik test. Det virker skjerpende og forpliktende, men først og fremst motiverende. Jeg vil berømme de flotte medarbeiderne våre, som er veldig klare på at vi er en servicebedrift. Det er lite som mangler i Rollag, vi ønsker oss bare flere innbyggere – for vi har god plass, sier han til NRK.no.

Landsgjennomsnittet ble 60 poeng, og Forbrukerrådet har bare gitt godkjentstempel til kommuner med minst 75 poeng.

Dårligste kommuner

Bernhard Riksfjord

Aukra-ordfører Bernhard Riksfjord (Ap) er ikke fornøyd med å ha kommet på sisteplass i Forbrukerrådets test.

Foto: Erik Hattrem / NRK

Kommunene som gjør det dårligst i testen, er Aukra i Møre og Romsdal, med 26,8 poeng. Moskenes (28,3 poeng) og Sirdal (28,4 poeng) tar plassene som nest og tredje dårligst.

– Dette er altfor dårlig. Det er det ikke tvil om. Men vi har som mål å jobbe oss oppover, for dette er ikke godt nok, sier ordfører i Aukra, Bernhard Riksfjord (Ap)

Ordføreren sier at ingen i kommunen er fornøyd med hjemmesiden til kommunen der han mener tilgjengeligheten for publikum ikke er god nok.

– Grunnen er at i dagens samfunn kreves det at når en går inn på en hjemmeside, eller du går inn for å bli litt oppdatert, er det forventet at en skal få de opplysningen og den hjelpen som er nødvendig. Der er vi ikke gode nok, sier han.

– Kjempeskuffet

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet legger ikke skjul på at hun synes det er for dårlig, at så mange kommuner ikke gjør det bra nok.

– Jeg er kjempeskuffet, for jeg hadde en forventning om at en del kommuner skulle score høyere, sier Flesland til NRK.no.

Siden 2009 har gjennomsnittspoengene bedret seg med beskjedne ett poeng. Likevel har ikke Flesland mistet troen på at kommunene skal kunne forbedre seg.

– Vi ser at det skal enkle grep til for å bedre situasjonen rundt i landet, så nå utfordrer vi kommunene til å ta innbyggerne sine på alvor, og gjøre noe med saken.

Store kommuner gjør det best

Randi Flesland

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Foto: Tuva Jorfald / NRK

Ifølge Forbrukerrådet kommer stort sett de store kommunene bedre ut i servicetesten enn de små.

Flesland vil ikke gå inn i en debatt om dette taler for flere kommunesammenslåinger.

– Nei, vi går ikke inn i den politiske debatten. Vi har bare faktaene om hvilke kommuner som klarer å gi den beste informasjonen til innbyggerne. Vi ser jo også at blant de beste kommunene, er tre av dem veldig små.

Forbrukerrådet har riktignok sjekket kommuneresultatene opp mot politisk styre.

– Størrelsen på kommunen slo ut sterkest, mens hvilket parti som var rådende i kommunene, hadde ingen relevans for resultatet, sier forbrukerdirektøren.

Om testen

Forbrukerrådets kommunetest ble gjennomført i mai og juni 2013.

Hver kommune fikk 19 henvendelser fordelt på seks sektorer: «Barn og skole», «Tekniske tjenester», «Sosiale tjenester», «Pleie og omsorg» og «Fritid og kultur».

Det ble sendt tre separate e-poster og ringt to telefonsamtaler til hver kommune. Og hos hver kommune ble det lett etter 14 forskjellige informasjonselement på internett.

Typiske spørsmål har vært prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen.

Dersom e-posten ikke er besvart innen fem virkedager, får kommunen ikke poeng for svartid. Likevel legges det vekt på svarkvalitet dersom svaret kommer innen 10 virkedager. Svar etter 10 virkedager gir ingen poeng.

Forbrukerrådet har testet i hvilken grad kommunene gir god informasjon om forskjellige tjenester, ikke tjenestenes innhold og kvalitet.

Til sammen er de 428 kommunene i Norge, samt Oslo kommune med sine 15 bydeler, testet på 18.163 punkter.

Les mer her om hvordan Forbrukerrådet har vektet testen

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)