Hvis du bestiller ringelyder, bilder eller spill til mobilen betaler du ofte ikke for den ene tjenesten. Du blir i mange tilfeller automatisk abonnent på rådyre tjenester.
Forbrukerombudet har hittil i år mottatt hele 300 klager fra folk som føler seg lurt av mobile innholdsleverandører.
Lurt å vite:
Samferdselsdepartementet håper at en klageordning for SMS-tjenester skal være på plass i løpet av 2008. Imens er det lurt å ta noen forholdsregler:
Abonnement: I mange SMS-er fra innholdsleverandørene må du skrolle helt ned for å få opplysninger om at du automatisk er blitt abonnent og at du selv må melde deg ut ved hjelp av en stoppkode.
Stoppkode: Når du har sendt stoppkoden skal du få en kvitterings-sms om at tjenesten er stoppet. Flere som har kontaktet FBI sier at stoppmeldingene ikke ble registrert og at det tok tid å komme seg ut av medlemsskapet. Hvis du ikke mottar en kvitterings-SMS, send stoppkoden på nytt eller kontakt kundeservice.
Kundeservice: Alle innholdsleverandører plikter å ha en kundeservice. Sjekk at de oppgir en mailadresse eller et telefonnummer før du bestiller noe.
Klage: Hvis du føler deg snytt er det lurt å sende en klage både til Forbrukerombudet og til teleoperatøren din. I grove tilfeller som minner om svindel, der du for eksempel aldri har bestilt tjenesten selv, kan teleoperatøren hjelpe deg overfor den aktuelle innholdsleverandøren.
Kontaktinfo til innholdsleverandører:
Her er en kontaktliste til mange innholdsleverandør, med en oversikt over hvilke kortnummer de disponerer:
Forbrukerombudet tar opp kampen
I sommer undersøkte Forbrukerombudet markedsføringen av mobile innholdstjenester blant 40 leverandører. Les mer om de nedslående resultatetene hos
.Forbrukerombudet jobber kontinuerlig med å rydde opp blant de mobile innholdsleverandørene, som ofte er internasjonale aktører.
Her er noen av dem som er blitt tatt for misvisende markedsføring:
http://no.Funmobile.com med base i Hong Kong, norske M-Quest med nettstedene www.alle.no og www.vi.no, samt det nederlandske selskapet Blinck som har nettstedene www.gratis-ringetoner.net og www.celldorado.com.
Blinck leverer tjenestene sine gjennom kortnummer 2098 som tilhører det sveitsiske firmaet Echovox. I tillegg mottar Forbrukerombudet mange klager på svenske Netsize AB som leverer tjenester for www.wixawin.com, www.jamba.no og www.glomobi.com.