NRK Meny
Normal

Klager på «gratis» SMS-moro

Forbrukerombudet får klager fra mange som har bestilt SMS-tjenester uten å vite at de ble knyttet til et abonnement. Slik kan du unngå det samme.

 

sms
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Artikkelen er flere år gammel.

 

Hvis du bestiller ringelyder, bilder eller spill til mobilen betaler du ofte ikke for den ene tjenesten. Du blir i mange tilfeller automatisk abonnent på rådyre tjenester.

Forbrukerombudet har hittil i år mottatt hele 300 klager fra folk som føler seg lurt av mobile innholdsleverandører.

Lurt å vite:

Samferdselsdepartementet håper at en klageordning for SMS-tjenester skal være på plass i løpet av 2008. Imens er det lurt å ta noen forholdsregler:

Abonnement: I mange SMS-er fra innholdsleverandørene må du skrolle helt ned for å få opplysninger om at du automatisk er blitt abonnent og at du selv må melde deg ut ved hjelp av en stoppkode.

Stoppkode: Når du har sendt stoppkoden skal du få en kvitterings-sms om at tjenesten er stoppet. Flere som har kontaktet FBI sier at stoppmeldingene ikke ble registrert og at det tok tid å komme seg ut av medlemsskapet. Hvis du ikke mottar en kvitterings-SMS, send stoppkoden på nytt eller kontakt kundeservice.

Kundeservice: Alle innholdsleverandører plikter å ha en kundeservice. Sjekk at de oppgir en mailadresse eller et telefonnummer før du bestiller noe.

Klage: Hvis du føler deg snytt er det lurt å sende en klage både til Forbrukerombudet og til teleoperatøren din. I grove tilfeller som minner om svindel, der du for eksempel aldri har bestilt tjenesten selv, kan teleoperatøren hjelpe deg overfor den aktuelle innholdsleverandøren.

Kontaktinfo til innholdsleverandører:

Her er en kontaktliste til mange innholdsleverandør, med en oversikt over hvilke kortnummer de disponerer:  Innholdsleverandører

Forbrukerombudet tar opp kampen

I sommer undersøkte Forbrukerombudet markedsføringen av mobile innholdstjenester blant 40 leverandører. Les mer om de nedslående resultatetene hos Forbrukerombudet .

Forbrukerombudet jobber kontinuerlig med å rydde opp blant de mobile innholdsleverandørene, som ofte er internasjonale aktører.

Her er noen av dem som er blitt tatt for misvisende markedsføring:

http://no.Funmobile.com med base i Hong Kong, norske M-Quest med nettstedene www.alle.no og www.vi.no, samt det nederlandske selskapet Blinck som har nettstedene www.gratis-ringetoner.net og www.celldorado.com.

Blinck leverer tjenestene sine gjennom kortnummer 2098 som tilhører det sveitsiske firmaet Echovox. I tillegg mottar Forbrukerombudet mange klager på svenske Netsize AB som leverer tjenester for www.wixawin.com, www.jamba.no og www.glomobi.com.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.