NRK Meny
Normal

Klager på «gratis» SMS-moro

Forbrukerombudet får klager fra mange som har bestilt SMS-tjenester uten å vite at de ble knyttet til et abonnement. Slik kan du unngå det samme.

 

sms
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

 

Hvis du bestiller ringelyder, bilder eller spill til mobilen betaler du ofte ikke for den ene tjenesten. Du blir i mange tilfeller automatisk abonnent på rådyre tjenester.

Forbrukerombudet har hittil i år mottatt hele 300 klager fra folk som føler seg lurt av mobile innholdsleverandører.

Lurt å vite:

Samferdselsdepartementet håper at en klageordning for SMS-tjenester skal være på plass i løpet av 2008. Imens er det lurt å ta noen forholdsregler:

Abonnement: I mange SMS-er fra innholdsleverandørene må du skrolle helt ned for å få opplysninger om at du automatisk er blitt abonnent og at du selv må melde deg ut ved hjelp av en stoppkode.

Stoppkode: Når du har sendt stoppkoden skal du få en kvitterings-sms om at tjenesten er stoppet. Flere som har kontaktet FBI sier at stoppmeldingene ikke ble registrert og at det tok tid å komme seg ut av medlemsskapet. Hvis du ikke mottar en kvitterings-SMS, send stoppkoden på nytt eller kontakt kundeservice.

Kundeservice: Alle innholdsleverandører plikter å ha en kundeservice. Sjekk at de oppgir en mailadresse eller et telefonnummer før du bestiller noe.

Klage: Hvis du føler deg snytt er det lurt å sende en klage både til Forbrukerombudet og til teleoperatøren din. I grove tilfeller som minner om svindel, der du for eksempel aldri har bestilt tjenesten selv, kan teleoperatøren hjelpe deg overfor den aktuelle innholdsleverandøren.

Kontaktinfo til innholdsleverandører:

Her er en kontaktliste til mange innholdsleverandør, med en oversikt over hvilke kortnummer de disponerer:  Innholdsleverandører

Forbrukerombudet tar opp kampen

I sommer undersøkte Forbrukerombudet markedsføringen av mobile innholdstjenester blant 40 leverandører. Les mer om de nedslående resultatetene hos Forbrukerombudet .

Forbrukerombudet jobber kontinuerlig med å rydde opp blant de mobile innholdsleverandørene, som ofte er internasjonale aktører.

Her er noen av dem som er blitt tatt for misvisende markedsføring:

http://no.Funmobile.com med base i Hong Kong, norske M-Quest med nettstedene www.alle.no og www.vi.no, samt det nederlandske selskapet Blinck som har nettstedene www.gratis-ringetoner.net og www.celldorado.com.

Blinck leverer tjenestene sine gjennom kortnummer 2098 som tilhører det sveitsiske firmaet Echovox. I tillegg mottar Forbrukerombudet mange klager på svenske Netsize AB som leverer tjenester for www.wixawin.com, www.jamba.no og www.glomobi.com.

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.