Med teleløsing på veier der standarden allerede i utgangspunktet er ganske dårlig, er muligheten stor for at kjøretøyet ditt blir skadet hvis du ikke kjører ekstra varsomt.
Flere steder i landet meldes det om svært kostbare verkstedbesøk etter kjøring på dårlig vedlikeholdte strekninger.
- LES OGSÅ:
Men muligheten for å få erstatning for ødelagt bil eller motorsykkel på grunn av dårlig vei er liten.
- Trafikanter som saksøker veimyndighetene må kunne bevise uaktsomhet fra det offentliges side. Det er ikke lett. I slike saker vises det gjerne til små bevilgninger og knappe ressurser, sier Nils Sødal som er fungerende kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund (NAF).
Konklusjonen er den velkjente: farten må tilpasses kjøreforholdene.
Varsling på nettet
For å gjøre det enklere for folk flest å varsle myndighetene om slitasje, telehiv og andre sikkerhetstrusler på veiene, har NAF nå opprettet
på nettet.- Vi håper dette vil gjøre det enklere og raskere å få informert rette vedkommende om veiproblemer slik at de ansvarlige i det minste
setter opp skilt som forhindrer ulykker. Telehiv og annen kraftig slitasje kan være trafikkfarlig, sier Sødal.
Den nye tjenesten kan brukes av alle trafikanter, enten de er NAF-medlemmer eller ikke. NAF vurderer meldingene fortløpende, og videresender de som er relevante til veimyndighetene.
- En slik meldingstjeneste kan ansvarliggjøre og legge press på veimyndighetene, samtidig som den gir oss et verktøy for å sette større fokus på problemet med dårlige veier, mener Sødal.
Norsk Motorcykkel Union (NMCU) har
for elektronisk varsling av veifeller. Siden 2007 har MC-folket stadig oftere tatt i bruk NMCUs nettskjema for å gjøre veimyndighetene oppmerksom på ting som bør utbedres raskt.
SE OGSÅ:
- Nå er det ille
- Det er ingen tvil om at norske verksteder har mer å gjøre enn på lenge på grunn av elendig veistandard rundt omkring i landet. Det er virkelig ille nå, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund, som blant annet organiserer bilverkstedene.
- Og det blir ikke bedre etter en såpass hard vinter som i år, sier han. - Det er spesielt understell og dekk som er blitt ødelagt.
- Til glede for verkstedene?
- Noen vil kanskje tro det. Men nei, vi er helt enige med dem som mener at norske politikere har forsømt seg gjennom lang tid når det gjelder veistandard. Spørsmålet er hvem som tør å ta utfordringen og gjøre noe som virkelig monner, sier Leivestad.