Tall fra Norges Bank viser at vi i fjor betalte over 144 millioner regninger over nettbank. Og veldig mange av dem krever at du skriver inn kid-nummer (kundeidentifikasjonsnummer).
Kan ikke forstå at det er nødvendig
Mange irriterer seg over de lange kid-numrene man ofte må taste for å betale regningene. Hver regning kan ha opptil 25 siffer, og er til for å gjøre det lettere for mottakeren å vite hva betalingen gjelder og hvem den er fra.
Men er det virkelig nødvendig med så mye som opptil 25 siffer for å identifisere en betaling?
Shahzad Rana er IT-gründer og var med på å utvikle Norges første nettbankløsning for 13 år siden.
Han mener de fleste norske selskaper hadde klart seg fint med fem eller seks siffer i kid-nummeret, og at bedrifter med mange sifre gjør jobben lettere for seg selv, men er lite serviceorienterte overfor sine kunder.
At det på så mange år ikke er gjort noe for å gjøre inntastingen enklere for forbrukeren har han vanskelig for å forstå.
– Fordi det er plass til 25 siffer
– At det er mulig å bruke opp til 25 siffer i kidnummeret har sammenheng med giroen. Da den ble lansert var det fysisk plass til 25 siffer i feltet for kid-nummer, og dermed ble det også begrensningen, sier Knut Kvalheim i Bankenes Standardiseringskontor.
Men hvor mange siffer en regningsutsteder benytter i sitt kid-nummer er helt opp til utsteder selv og deres faktureringssystem.
Det finnes alternativer
For deg som har sett deg lei av å taste alle disse sifrene hver eneste måned, finnes det i dag noen alternativer:
- Med e-faktura får du regningen din sendt direkte til nettbanken ferdig utfylt med alle nummere og beløp. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.
- Avtalegiro kan brukes for faste betalinger og regninger som man vet kommer minst én gang i året. Med en slik avtale besørger banken at regningen betales automatisk fra din konto på forfallsdato. Du blir varslet om betalingen i forkant og har også full anledning til å stoppe de betalingene du skulle ønske.
- Har du mulighet til å få tilsendt faktura per e-post, kan du kopiere og lime kid-numre og annen informasjon inn i nettbanken.
– Nå finnes det snart ingen grunn til å klage over kid-nummer lenger da stadig flere tilbyr disse alternative måtene å betale regninger på, sier Stein Arne Tjore i BBS, og viser til rekordstor interesse for både e-faktura og avtalegiro blant publikum.