Det står om markedsandeler og milliarder av kroner i omsetning når dagligvarebransjen i disse dager setter seg ned ved forhandlingsbordene. Noen varer slipper inn, andre kastes ut av hyllene.
I denne høstjakta forhandles det ikke bare om priser på varene, men også om ulike former for bonuser. Dette er pengestrømmer som går motsatt vei, bonuspenger som leverandører betaler kjedene for å få best mulig plass og profilering i butikkene på bekostning av konkurrentene.
Volum og plass
Arne Dulsrud som nå er direktør ved SIFO er en av få som har forsket på bonussystemet i norsk dagligvarebransje.
-Som forbruker i en butikk hvordan kan man se at noen har betalt en bonus?
-Det er to pekepinner på det. Det ene er volum. Det vil si hvor stor andel en merkevare har i forhold til andre. Har den en altoverveiende dominerende andel er det grunn til å tro at det ligger en bonus bak.
Det andre er plassering i butikken og plassering i hyllen, enten ved at varen har en gunstig isolert plassering i et salgstrau, et kjøleskap eller endehylle, eller det kan være en bra plassering i hyllehøyden for eksempel at den er i øyehøyde hvor varen ses best og står frem som det innlysende valget, sier Arne Dulsrud.
Arne Dulsrud, direktør i SIFO
Foto: Kjartan Ovesen, NRKDen som betaler mest kan få status som eneleverandør eller kategorikaptein. Det betyr at man kan styre hyllene, både plasseringen av sine egne varer og av konkurrentene.
Kjedene mener det gir lavere priser
Da debatten om hylleplassbetaling var het for tre år siden ga kjedene uttrykk for at bonussystemet førte til lavere priser.
-Først så tar leverandørene for mye betalt og så får jeg det tilbake. Det er egentlig bare en reduksjon av prisen som i hvertfall i Rema 1000 havner ute i butikkhyllene som lavere pris til kunden, sa administrerende direktør i Rema 1000 Ole Robert Reitan i Redaksjon EN i januar 2005.
Er det virkelig slik i alle kjedene? At bonusene følger varene og gjør de billigere for oss forbrukere. Eller går de rett i lommene på toppene?
FBI gjorde i en høst en undersøkelse der vi sammenlignet hylleplass og priser i tretti ulike butikker. Vi så spesielt på noen hyller hvor det er tydelig forskjell mellom butikkene i merkevarenes volum og plassering: Saft, syltetøy, egg og texmex.
Den mest attraktive hylleplassen er hyller i såkallt gripehøyde.
Foto: Kjartan Ovesen, NRK