Hopp til innhold

Hylleplass til salgs

Hylleplassbetaling – bonuser – joint marketing. Dette er ulike navn på penger som norske leverandører betaler for å få best mulig plass i butikkhyllene. Dagligvarekjedene mener at forbrukerne tjener på dette ved at varene blir billigere. Men blir de virkelig det?

Penger

Bonuser er penger som går motsatt vei, fra leverandør til kjede.

Foto: Illustrasjonsfoto: Kjartan Ovesen, NRK

Det står om markedsandeler og milliarder av kroner i omsetning når dagligvarebransjen i disse dager setter seg ned ved forhandlingsbordene. Noen varer slipper inn, andre kastes ut av hyllene.

I denne høstjakta forhandles det ikke bare om priser på varene, men også om ulike former for bonuser. Dette er pengestrømmer som går motsatt vei, bonuspenger som leverandører betaler kjedene for å få best mulig plass og profilering i butikkene på bekostning av konkurrentene.

Volum og plass

Arne Dulsrud som nå er direktør ved SIFO er en av få som har forsket på bonussystemet i norsk dagligvarebransje.

-Som forbruker i en butikk hvordan kan man se at noen har betalt en bonus?

-Det er to pekepinner på det. Det ene er volum. Det vil si hvor stor andel en merkevare har i forhold til andre. Har den en altoverveiende dominerende andel er det grunn til å tro at det ligger en bonus bak.

Det andre er plassering i butikken og plassering i hyllen, enten ved at varen har en gunstig isolert plassering i et salgstrau, et kjøleskap eller endehylle, eller det kan være en bra plassering i hyllehøyden for eksempel at den er i øyehøyde hvor varen ses best og står frem som det innlysende valget, sier Arne Dulsrud.

Arne Dulsrud

Arne Dulsrud, direktør i SIFO

Foto: Kjartan Ovesen, NRK

Den som betaler mest kan få status som eneleverandør eller kategorikaptein. Det betyr at man kan styre hyllene, både plasseringen av sine egne varer og av konkurrentene.

Kjedene mener det gir lavere priser

Da debatten om hylleplassbetaling var het for tre år siden ga kjedene uttrykk for at bonussystemet førte til lavere priser.

-Først så tar leverandørene for mye betalt og så får jeg det tilbake. Det er egentlig bare en reduksjon av prisen som i hvertfall i Rema 1000 havner ute i butikkhyllene som lavere pris til kunden, sa administrerende direktør i Rema 1000 Ole Robert Reitan i Redaksjon EN i januar 2005.

Er det virkelig slik i alle kjedene? At bonusene følger varene og gjør de billigere for oss forbrukere. Eller går de rett i lommene på toppene?

FBI gjorde i en høst en undersøkelse der vi sammenlignet hylleplass og priser i tretti ulike butikker. Vi så spesielt på noen hyller hvor det er tydelig forskjell mellom butikkene i merkevarenes volum og plassering: Saft, syltetøy, egg og texmex.

FBIs hylleplass-undersøkelse

Barberskum

Den mest attraktive hylleplassen er hyller i såkallt gripehøyde.

Foto: Kjartan Ovesen, NRK

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)