NRK Meny
Normal

Her er det skummelt å lande

En norsk flyplass er «kåret» til en av verdens mest skremmende for passasjerene. Sjekk hele lista her.

Video nsps_upload_2009_10_27_15_53_15_4833.jpg

På denne rullebanen til Sandane lufthavn i Sogn og Fjordane kan pilotene fra Widerøe møte mildt sagt krevende forhold.

Artikkelen er flere år gammel.

Nettstedet Travel and Leisure har nå oppdatert sin liste over de skumleste rullebanene i verden. «Kåringen» omfatter flystriper som er spesielt skremmende for passasjerer og ekstra krevende for pilotene.

Rullebanen på Sandane lufthavn i Sogn og Fjordane er kommet med i det eksklusive og skumle selskapet, sammen med 13 andre flyplasser kloden rundt. Men spesielt farlig er den ikke.

Begrunnelsen er Sandanes 800 meter korte rullebane som går på tvers av halvøya mellom Utfjorden og Gloppefjorden, i kupert terreng som kan gi vanskelig flyvær. Der kan pilotene fra Widerøe møte mildt sagt krevende forhold.

- Hyggelig kåring

- Jeg kan bekrefte at Sandane går for å være en krevende flyplass, sier lufthavnsjef Jon Granheim til NRK.no.

Men han understreker at sikkerheten er på topp.

Granheim synes det er hyggelig å bli omtalt på den årlige oversikten til Travel and Leisure.

- Sandane er jo en unik flyplass, omgitt som den er av fire fjorder og med sjø i begge ender av rullebanen. Det som gjør landingsforholdene krevende er at pilotene må fly inn på en litt spesiell måte. Men de blir aldri overrasket over forholdene. De sier at de skjerper seg ekstra når de lander hos oss, og er forberedt på alt.

- Vi har ikke hatt ulykker med rutefly siden vi åpnet i 1975, legger lufthavnsjefen til.

Før jul starter byggingen av en ekstra 150 meter lang sikkerhetssone i den ene enden av rullebanen, etter pålegg fra norske myndigheter.

Her er de andre "vinnerne" blant verdens skumleste rullebaner:

Tenzing-Hillary flyplass, Nepal

Nykommer på lista: Flyplassen i Lukla, som nylig fikk nytt navn, har en av verdens bratteste (og korteste) rullebaner. Den ender ved et 700 meter høyt stup rett ned mot en vindfylt dal ved foten av Himalaya. Flyplassen kan bare brukes i dagslys og gode værforhold.

Courchevel, Frankrike

Nykommer: Denne lille alpelufthavnen brukes av privatfly som blant annet betjener skiturister i Les Trois Vallées. Er beryktet for sin svært korte rullebane (525 meter) som ender i et lite stup. Vanskelige landingsforhold blant høye fjell, med ising og mye vind.

Tioman Island, Malaysia

Nykommer: Før landing svinger flyene 90 grader og stuper deretter rett ned til en rullebane som ender i en fjellvegg. Kryss fingrene for at bremsene holder!

Og her er de andre flyplassene, som også var med i forrige runde:

Paro, Bhutan

Pent plassert mellom fjell i 16.000 fots-klassen, ligger denne rullebanen. Man må ha spesialtrening for å lande her, noe visstnok bare åtte piloter har. Noen mener dette er verdens mest krevende landingsstripe.

Princess Juliana Internasjonale flyplass, St. Maarten

Rullebanen, som bare måler 7,152 fot (ca 2179 meter), er ikke så vrien for små og mellomstore fly. Men når en av Karibias travleste flyplasser skal ta i mot passasjerfly som Boeing 747, kan det bli i korteste laget. Flyene må ligge lavt og sneier nesten hodet på dem som oppholder seg på stranden like ved (se video).

Reagan flyplass (innenriks) Washington, D.C.

Amerikanernes hovedstad er full av forbudte flysoner, og denne flyplassen er plassert midt mellom to av dem. Her må man passe på å holde seg unna både Pentagon og CIA i tillegg til det Hvite Hus når man skal lande. Barack Obamas kontor er også en utfordring ved avgang, og piloter som ikke vil ha militærfly etter seg bør komme seg raskt opp i høyden.

Gibraltar

Denne lille flekken på verdenskartet har også en av de minste rullebanene; 6000 fot (ca 1820 meter). Med andre ord har man temmelig lite slingringsmonn. Artig nok krysser også den eneste bilveien inn og ut av Gibraltar rullebanen (se video)

Matekane-rullebanen i Lesotho

Denne 400 meter lange rullebanen er omgitt av bratte fjell, noe som gjør både landing og avgang til litt av en utfordring. Se bilde av Matekane her

Barra flyplass på Isle of Barra, Skotland

Her spiller flo og fjære en aktiv rolle i hvor utfordrende landingen kan være. Her snakker vi nemlig om en øy som bruker stranda som en den av rullebanen. Se hvordan British Airways gjør det i videoen nedenfor.

Toncontin flyplassen i Tegucigalpa, Honduras

En skarp 45-graders sving står på programmet før man sneier busker og trær på vei ned i den bolleformede dalen der de har valgt å legge flyplassen. Se video for bedre forklaring.

JFK internasjonale flyplass, New York

Her må pilotene passe på trafikken fra de nærliggende flyplassene LaGuardia og Newark.

Flyplassen i Funchal, Madeira

Også denne omgitt av fjell, krever at pilotene styrer mot fjellene før de i siste øyeblikk tar en skarp høyresving.

Juancho E. Yrausquin-flyplassen på Saba

Denne flyplassen i De nederlandske Antillene ligger på noe som ligner en klippe og må være blant verdens korteste; 1300 fot (ca 395 meter) måler den og landingen byr i tillegg på noen herlige vinder for den piloten som måtte ønske å prøve seg.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.