I en rettssak i Australia er flyvertinnen Joanne Turner tilkjent en klekkelig erstatning etter at hun fikk pusteproblemer under og etter landing i Brisbane for 18 år siden. Retten mener det er bevist at giftig gass som sivet inn i kabinen fra motorene har påført henne varige lungeskader.
Etter en årelang rettsrunde er hun tilkjent 765.000 kroner (139.000 australske dollar) i erstatning fra forsikringsselskapet til den nå nedlagte flyoperatøren East-West Airlines.
Tobarnsmorens advokat tror at dommen kan få stor betydning internasjonalt for passasjerer, kabinbesetning og piloter som kan ha blitt utsatt for det samme.
Selv sier Turner til australsk presse at pengene ikke er det viktigste. - Mitt håp er at dommen kan hjelpe andre som har opplevd det samme som meg, og at flyindustrien blir sikrere, sier den tidligere flyvertinnen.
Norsk undersøkelse
Også i Norge øker oppmerksomheten om forurenset kabinluft. Statens arbeidsmiljøinstitutt har nylig avsluttet en omfattende måling av såkalte organofosfater ombord i flyene.
Dette er stoffer som brukes i hydraulikksystemer og i flymotorenes turbinolje. Ved lekkasjer kan avgasser lekke inn i kabinen.
Boeing 737 og Fokker 50 er blant flytypene som er undersøkt i Norge. Resultatene blir offentliggjort seinere i år.
- Flere saker
Lederen i Norsk Kabinforening, Elisabeth Goffeng, er også opptatt av dette problemet. - Vi setter stor pris på at det fokuseres stadig mer på dette, sier hun.
- Men selv om fokuset øker er forskningsresultatene ennå ikke gode nok når det gjelder helseskade.
- Dommen i Australia er viktig, og jeg er ganske sikker på at det nå vil dukke opp flere tilfeller, sier Goffeng. Hun kjenner ikke til mange slike saker her hjemme.
- Har passasjerene grunn til bekymring?
- Jeg vil tro at problemet er størst for de ansatte ombord. Men engangstilfeller der større mengder giftige avgasser kommer inn i kabinen kan jo også ramme passasjerene, sier Goffeng.
Helseskade bevist
Ifølge nettstedet
innrømmer både flyselskaper, luftfartsmyndigheter og flyprodusenter at damp og avgasser fra motorolje kan trenge inn i kabinen. Men de hevder at en eventuell sammenheng med helseskader ikke kan bevises.Men for første gang er det nå altså rettslig fastslått at det finnes en slik sammenheng. Flyselskapet kjente til risikoen, men gjorde ikke nok for å redusere den og forebygge helseskade, heter det i dommen.
I juni er det berammet en ny rettssak, men da mot den britiske produsenten av den mellomstore flytypen BAe 146, som fortsatt brukes av en rekke selskaper verden over.
Der vil en annen australsk kabinansatt hevde at helsa hennes ble ødelagt etter en tilsvarende episode i april 1999.
I ettertid aksepterte hun en beskjeden uføretrygd for "luftforgiftning", men frasa seg samtidig muligheten for å kreve ytterligere kompensasjon.
Nå vil også hun ha erstatning, og krever at denne begrensningen oppheves.
Fakta om kabinluft
Ifølge organisasjonen
kan lufta i passasjerfly by på store utfordringer:- I alle flytyper unntatt Boeing 787 kommer kabinlufta direkte og ufiltrert inn i kabinen fra motorene.
- Lufta kan være forurenset av avgasser fra motorolje og/eller hydrauliske væsker.
- Ingen av dagens flyselskaper har systemer som varsler om denne typen lekkasje.
- Både passasjerer og besetning har meldt om helseskade etter å ha blitt utsatt for de giftige gassene. Problemet kan også påvirke flysikkerheten.
- Kabinluft er ofte forurenset, men problemet er underrapportert.