NRK Meny
Normal

Dårlig form etter trening

Etter en treningsøkt med veldig høy puls har hun følt seg i elendig form. Hva kommer det av?

 

Jogging
Foto: ScanStockPhoto

 

Spørsmål

Hei Jorunn. Jeg er ei aktiv jente som hele tiden har vært glad i å trene. De siste to-tre måndene har jeg økt treningsmengden betraktelig.

Jeg har til vanlig målt makspulsen min opp mot 206, men for noen dager siden viste klokka en makspuls på 218. Siden den treningsøkta har jeg følt meg i elendig form. Jeg er slapp, orker ingen ting og har vondt i hele kroppen. Er det noe jeg burde fått sjekket opp eller er det normalt? Jeg er 18 år, 175 høy og veier rundt 70 kilo. 

Jorunn svarer

Hei. Makspuls er hjertets maksimale evne til å pumpe blod. Den er genetisk bestemt og svært lite påvirkelig av trening. Makspulsen er som oftest aldersbestemt og den reduseres med rundt ett slag i året.

Dersom man ikke får testet sin egen makspuls finnes det en tommelfingerregel som sier at makspuls er 220 slag minus alder.

Det er viktig å huske på at det finnes store individuelle forskjeller og makspulsen kan variere med opp til 30 slag hos to jevnaldrene personer.

Du sier selv at du har målt din makspuls opp mot 206. Da går jeg ut fra at du har benyttet en pulsklokke. Makspuls på 206 høres ut som en naturlig og logisk makspuls for deg. Målingen på 218 i makspuls skyldes mest sannsynlig ikke at du har økt treningsmengdene, men det kan skyldes to andre ting: 

Pulsklokke

Måling med pulsklokke

Foto: ScanStockPhoto

1. Måten du testet makspulsen din på.

For mosjonister er det som regel best å jogge/løpe i motbakke med moderat stigning når man skal teste makspulsen sin. Ved jogging/løp benytter man store muskelgrupper, noe som sammen med moderat motbakke resulterer i at hjertet jobber maksimalt.

Det betyr at dersom du har testet makspuls tidligere på for eksempel sykkel, vil det være helt naturlig at du ved løping fikk en høyere makspuls den siste gangen når du målte 218. Skal man gjøre det avansert, kan man operere med ulik makspuls til ulik aktivitet på grunn av bevegelsesformen.

2. Feilmåling på pulsklokken.

Pulsklokker er et veldig bra verktøy, men iblant kan også den måle feil. Dette kan spesielt skje dersom man har en pulsklokke som er ukodet. Det betyr at klokken kan i korte perioder ta imot andre signaler enn bare din hjerterytme. Har man en unormal høy puls en kort periode, og deretter en jevn lavere puls igjen, kan det tenkes at det er en feilmåling.

Det at du kjenner deg slapp og sliten i hele kroppen er nok en naturlig reaksjon av at du har økt treningsmengdene dine. Det er svært viktig at du får spist nok mat og får restituert deg mellom treningsøktene. Dersom du fortsatt føler deg slapp og har vondt i kroppen, kan det være lurt å ta en tur til legen og få sjekket blant annet jernstatusen din.

Hilsen
Jorunn Sundgot-Borgen
Professor i fysisk aktivitet og helse

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.