Foto Silje Østmoe
En ny undersøkelse fra Arbeidsforskningsinstituttet viser at nesten en fjerdedel av bedriftene her i landet ikke ønsker å drive rusforebyggende arbeid for de ansatte. Grunnen er at lederne mener alkohol virker positivt inn på bedriftsmiljøet.
Sosialantropolog Bjarte Bøe hjelper bedrifter med å kartlegge de ansattes alkoholbruk på jobb.
Det er særlig innen bransjer som driver med salg, kommunikasjon og medier at drikkevarene er blitt en del av arbeidsdagen.
I disse bransjene er feiringskulturen utbredt. Alle typer oppnådde mål skal påskjønnes, og kundene skal pleies med invitasjoner til spennende eventer og middager.
Alkohol er nesten alltid inkludert, forteller sosialantropolog Bjarte Bøe.
– Drikkingen kan fort bli et problem for arbeidstakere som har vanskelig for å sette grenser i sin iver etter å tilfredstille arbeidsgiveren.
– Noen er mer sårbare enn andre når det gjelder å utvikle alkoholproblemer. Folk i denne bransjen er ofte unge og ambisiøse og villige til å gå langt for å gjøre en god jobb, sier Bøe.
Drikkepress vanlig
En fersk undersøkelse MMI har utført for Sosial- og helsedirektoratet viser at hver femte norske arbeidstaker mellom 20 og 30 år føler drikkepress på jobben.
Det kan Tom Gudbrandsen godt forstå. Han har lang erfaring som selger i Internettbransjen. – Selvfølgelig er det et press. Hvis salgsmålene blir oppnådd når man jobber som selger, så skal man jo ut for å feire og drikke, forteller han.
Gudbrandsen vet at mange sjefer i det nye arbeidslivet legger opp til et høyt alkoholforbruk i forbindelse med arrangementer på jobben og situasjoner der kundene skal pleies. Det er en måte å tjene penger på.
Mange spekulerer i at folk blir kompis i fylla, mener Tom Gudbrandsen.
– Når man inviterer på kundeseminar serveres det alltid alkohol. Man blir kompis med kundene, og så bruker man det vennskapet eller den gode tonen man har fått på festen til å dra inn avtaler i hverdagen etterpå. Man blir jo litt mer kompis i fylla, sier han.
I dag jobber Tom Gudbrandsen som selger for Norges største medie- og reklameformidlings-firma Eniro. Ett av de få firmaene i bransjen som har satt i gang et rusforebyggende arbeid i bedriften.
Eniro har fått hjelp av sosialantropolog Bjarte Bøe ved IGOR senter for arbeidskultur. Han har kartlagt alkoholforbruket på arbeidsplassen.
Fargesoner
Bøe har innført et system med røde, grønne og gule soner. Alle i bedriften vet nå at rød sone betyr totalforbud mot alkohol, hovedsakelig innenfor kontortid.
Gul sone gjelder ofte ved kundemiddager eller når arbeidstakeren er ute på reise. Da kan de ansatte nyte to enheter alkohol. Den grønne sonen er egen fritid eller private fester. Da er det lov å drikke så mye man vil.
– Vi får beskjed på e-post fra ledelsen om hvilke soner som gjelder for de forskjellige tilstelningene. Man blir jo litt diktert, men det fungerer veldig bra, mener Gudbrandsen.
Sosialantropolog Bjarte Bøe har hjulpet mange bedrifter med å kartlegge ruskulturen på arbeidsplassen, spesielt innenfor oljebransjen. Men fra dem som driver med kommunikasjon, salg og Internett har forespørselen vært liten.
Han håper nå at sjefer også i disse bransjene vil begynne å sette fokus på alkoholen. Slik det er i dag har arbeidstakere innenfor slike bransjer langt større risiko enn andre for å utvikle alkoholproblemer, ifølge Bøe.
Mange ledere i næringslivet mener at alkohol virker positivt inn på bedriftsmiljøet.